Häkämies: Aalto-yliopiston ja tutkimusrahojen leikkaus olisi vakava isku kasvulle ja työllisyydelle

13.08.2014

Elinkeinoelämän keskusliitto EK vetoaa maan hallitukseen, jotta se peruu elokuun budjettiriihessään valtiovarainministeriön esittämät leikkaukset tutkimus- ja innovaatiotoimintaan. Nämä leikkaukset olisivat erittäin vaarallisia juuri nyt, kun taloustilanne on ollut pitkään heikko ja Ukrainan kriisi pakotteineen heikentää edelleen näkymiä. Nyt jos koskaan tarvitaan satsauksia uutta kasvua luoviin hankkeisiin.

­­­Esimerkiksi Aalto-yliopiston rahoitukseen esitetään roimaa yli 20 miljoonan euron leikkausta. Tämä aiheuttaisi yliopiston toimintaan suuren loven ottaen huomioon, että valtiovallan rahoitus ei ole alun alkaenkaan toteutunut luvatulla tavalla, muistuttaa Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

– Aaltoa perustettaessa valtiovalta ja elinkeinoelämä sopivat yliopiston rahoituksesta, ja elinkeinoelämä kokosi hankkeeseen 200 miljoonaa euroa. Jos valtiovalta yhä jatkaa oman rahoitusosuutensa supistamista, se vaarantaa tämän Suomelle tärkeän hankkeen tulevaisuuden. Siihen ei ole varaa. Juuri viime viikolla MIT julkisti raportin, jossa se nosti 200 tutkimansa yliopiston joukosta Aalto-yliopiston yhdeksi viidestä maailman parhaasta yliopistotutkimukseen ja –opetukseen perustuvasta innovaatio- ja yrittäjyysekosysteemistä. Tätä kehitystä meidän täytyy jatkaa, Häkämies painottaa.

Valtiovarainministeriö esittää lisäksi lähes 70 miljoonan euron leikkausta Tekesin tutkimus- ja innovaatiotoiminnan rahoitukseen. Tämä on valtava summa, sillä Tekesin avustuksia on jo aiemmin leikattu vuodesta 2011 lähtien yhteensä yli 80 miljoonaa euroa. Samoin VM esittää ensi vuodelle uutta 5 miljoonan euron leikkausta VTT:n perusrahoitukseen aiemmin keväällä päätetyn 20 miljoonan euron lisäksi.

– Tutkimus- ja innovaatiorahoituksen leikkaaminen esitetyllä tavalla vaarantaisi lukuisat kasvua luovat tutkimus- ja kehittämishankkeet ja sitä kautta uusien työpaikkojen synnyn. Suomen on päinvastoin satsattava määrätietoisesti teknologiaan, osaamiseen ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen.  Vain sillä tavoin saadaan kasvua, investointeja ja kaivattuja uusia työpaikkoja, Häkämies painottaa.

– Lyhytjänteisten säästöjen takia ei saa tuhota elintärkeitä satsauksia tulevaisuuteen.