Findwork.fi -palvelu yhdistää yritykset ja kansainväliset osaajat

09.02.2016

Yli 3000 ulkomaalaista opiskelijaa suorittaa vuosittain korkeakoulututkintonsa Suomessa. Parhaassa tapauksessa he työllistyvät Suomeen ja avaavat kansainvälistyville yrityksille uusia markkinoita kotimaansa kontakteilla, maatuntemuksella ja verkostoilla tai helpottavat ulkomaisten investointien päätymistä Suomeen.

Kuitenkin vain hyvin pieni osa valmistuneista jää Suomeen. Lähdön tavallisin syy on se, ettei ulkomainen tutkinnonsuorittaja saa Suomesta työtä.

Nyt lanseerattava Findwork.fi -palvelu tarttuu härkää sarvista. EK:n, Sitran, Amcham Finlandin, Team Finlandin ja Finpron yhteishanke edistää pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymistä tekemällä ulkomaisten osaajien rekrytoinnin helpoksi. Palvelun teknisenä tuottajana toimii startup-yritys Me2We.

Tavoitteena on moninkertaistaa ulkomaalaisten osaajien määrä kansainvälistyvissä suomalaisyrityksissä.

Rekrytointi helpommaksi

Findwork.fi -nettisivusto ratkoo kohtaanto-ongelmaa tuomalla yhteen Suomessa tutkintoaan opiskelevat tai vastavalmistuneet kansainväliset osaajat sekä suomalaiset uudistumis- ja kansainvälistymishaluiset yritykset.

– Pk-yritys rekrytoi aina pelkästään todelliseen tarpeeseen. Mistään tempputyöllistämisestä ei siis ole kyse, sanoo hankkeen vetäjä, asiantuntija Heidi Marttila EK:sta.

Tähän asti rekrytoimisen kynnystä on nostanut entisestään se, että yrityksen on täytynyt olla yhteydessä eri yliopistoihin ja korkeakouluihin löytääkseen haluamansa osaajan.

– Tällaiseen ei pk-yrityksillä ole resursseja. Halusimme palvelun avulla ratkaista tämän ongelman ja tehdä rekrytoimisen mahdollisimman helpoksi, Marttila kertoo.

Bruce Oreck suojelee kampanjaa

Entinen Yhdysvaltojen Suomen-suurlähettiläs, nykyinen Aalto-yliopiston Executive in Residence -opettaja Bruce Oreck on puhunut kansainvälisten opiskelijoiden tuomasta potentiaalista jo kauan. Oreck onkin Findwork.fi -hankkeen keulakuva ja suojelija.

– Jokainen suomalainen kustantaa maksamillaan veroilla välillisesti ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden opintoja. On Suomen etu, että tehdyt investoinnit kantavat hedelmää täällä eivätkä vuoda muissa maissa hyödynnettäviksi, Oreck sanoo.

Miten mukaan?

Sivustolla www.findwork.fi yritys voi ilmoittaa joko vakituisen tai pysyvän työpaikan, opinnäytetyöhön liittyvän projektin tai vaikkapa joukkoistamishankkeen. Yritys rajaa sivustolla itse, mitä hakee, ja rajauksessa voi käyttää esimerkiksi kielitaitovaatimuksia tai muuta osaamista. Opiskelijat ja yliopistot voivat rekisteröityä sivustolle vaivatta ja maksutta.