Uusi verkosto herättelee yrityksiä brändäämään

13.06.2016

Suomeen perustettiin kesän alussa Brändi & Tavaramerkki -verkosto, joka pyrkii havahduttamaan yrityksiä brändäämisen ja tavaramerkkien hyödyntämiseen. EK on mukana tekemässä asiaa tunnetuksi.

– Brändit ja tavaramerkit ovat yritysten suurimpia kilpailuvaltteja, verkostoa käynnistämässä ollut EK:n IPR-asiantuntija Riikka Tähtivuori muistuttaa.

Perustamistilaisuudessa tuotiin esiin, miten upeaa osaamista, tuotteita ja palveluja sekä designia Suomessa on mutta niitä ei vielä läheskään aina osata ”paketoida” ja brändätä oikein.

Brändityö ja tavaramerkkilainsäädäntö kulkevat käsi kädessä ja tukevat toisiaan. Ilman tavaramerkkejä ja muita aineettomia oikeuksia (IP-oikeuksia) brändiin investoidut varat valuvat hukkaan.

Brändin suojaaminen on investointi

Verkoston tavoitteena on vaikuttaa siihen, että yritykset näkisivät tuotteiden ja palvelujen brändien suojaamisen ja markkinoinnin investointina.

– IP-oikeudet tarjoavat brändille laillistetun, määräaikaisen yksinoikeuden estää kilpailijoita tulemasta liian lähelle brändiä ja suojautumaan väärinkäytöksiltä, kuten tuoteväärennöksiltä.

Riikka Tähtivuori sanoo, että markkinoiden globalisoituessa ja digitalisoituessa kuluttajatuotteiden kauppa kasvaa ja siten brändien ja IPR-osaamisen merkitys korostuu entisestään.

– Ei ole yhtään liioiteltua, että näillä investoinneilla Suomi voisi nousta parempaan kasvuun ja menestykseen. Suomi on vahva aineettoman arvonluonnin maa sekä teknologiainnovaatioissa että luovan talouden puolella, mutta tämän pääoman kaupallisessa hyödyntämisessä yrityksillämme on vielä paljon mahdollisuuksia.

Rohkeasti ja positiivisella asenteella brändäykseen suhtautuvat yritykset pärjännevät tässä kilpailussa parhaiten.

Primus motorina uudessa verkostossa toimii Taru Kallio-Nyholm (IPR University Center & Berggren). Kesän aikana verkosto rekisteröityy yhdistykseksi ja syksyllä käynnistyy hanke, joka pitää brändäämistä näyttävästi esillä Suomessa. Myös EK tiedottaa hankkeen etenemisestä.