Team Finland -päivä palautti pk-yritysten luottamusta

26.08.2016

Team Finland aikoo vastata nyt entistä konkreettisemmin pk-yritysten palvelutarpeisiin. Innostusta herätti mm. uusasiakashankintaa helpottava Market Opportunities -palvelu.

Marina Congress Centerissä vietettiin Team Finland -päivää 25.8. Kysyimme yrittäjien tunnelmia:

”Parasta, mitä Team Finlandista on tähän mennessä kuultu”

Huolintayritys Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm on seurannut Team Finlandin taivalta pitkään. Nyt ilmassa on vahvoja merkkejä siitä, että se on etenemässä yritysten arkeen:

– Kun aikaisemmin puhuimme yrittäjien kesken Team Finlandista, siitä ei saanut oikein millään otetta. Nimi oli kyllä tunnettu, mutta eipä juuri muuta. Nyt käsitykset alkavat muuttua.

– Esimerkiksi Market Opportunities -palvelusta voi tulla tosi iso juttu. Maailmanlaajuinen tietokanta myyntiliideistä – sehän on yritysten vientiponnisteluiden ytimessä!

Beweship

Team Finland alkaa vihdoin saada sisältöä, uskoo Beweshipin toimitusjohtaja Bengt Westerholm.

 

”Hyödynnetään positiivista Suomi-kuvaa”

Team Finland -päivä sai pisteet kotiin myös toimitusjohtaja Wille Viittaselta, joka edustaa muovituotteita valmistavaa perheyritys Wiitta Oy:tä:

– Pari ensimmäistä vuotta Team Finlandissa oli lievästi sanottuna virkamiesharjoituksen makua, mutta nyt on eri ote. Täällähän virkamiehet nappaavat hihasta kiinni ja tyrkyttävät vientiapua!

Viittanen kehottaa Team Finlandia ratsastamaan vahvemmin Suomi-brändillä:

– Monesti olen messuilla miettinyt, että miksi suomalaiset näytteilleasettajat eivät heiluta vahvemmin Suomen lippua. Emme itse ihan ymmärräkään, kuinka positiivinen brändilataus suomalaisuus ulkomailla on. Eikä sen tarvitse edes olla kallista. Otetaan mallia ruotsalaisista, jotka eivät koskaan unohda virittää Ruotsin lippuja yritystensä messuständeille. Miksi me emme tee samaa!

Wiitta

Wiitta Oy on esimerkki maailmalla menestyvästä pk-yrityksestä. Yli puolet sen liikevaihdosta tulee viennistä, kertoo Wille Viittanen. Maris Multilingualin toimitusjohtaja Maarit Satukangas-Pohjola muistuttaa kielitaidon ja -osaamisen merkityksestä: ”Kohdemarkkinoilla on harvoin yhtä hyvä kielitaito kuin vientiyrityksillä itsellään”.

 

”Kotiläksyt on pakko tehdä”

Claned Group on esimerkki born global -yrityksestä. Kolmessa vuodessa se on saanut oppimisjärjestelmänsä kahdeksaan maahan arabimaista Aasiaan ja Latinaiseen Amerikkaan. Henkilöstöä on yli 20 ja asiakaskunta vilisee tunnettuja referenssejä.

Toimitusjohtaja Mervi Palanderin mukaan Team Finland on edennyt lupaavaan vaiheeseen. Nyt alkaa joukkuepeli pikkuhiljaa toimia niin, että se näkyy asiakkaille asti.

Palander kannustaa pk-yrityksiä maailmalle, mutta muistuttaa huolellisesta valmistautumisesta:

– Vaikka Team Finland toimisi täydellisesti, se ei voi tehdä kotiläksyjä vientiyrityksen puolesta. Yrityksen omassa varassa on varmistaa, että tuote on paitsi kilpailukykyinen, myös kansainväliseen bisnekseen skaalautuva. On myös oltava realistinen käsitys siitä, kuinka isoja satsauksia uusi markkinavalloitus vaatii niin osaamisen kuin budjetin muodossa.

Palander

Vienti on kova laji, sanoo Mervi Palander, jonka startup kehittää älykkäitä, oppivia ja personoitavia oppimisympäristöjä.

 

”Tervetuloa Team Finlandiin – ovi on auki ja kynnys matala!”

Pk-yritykset odottavat, että Team Finlandin palvelut toimisivat mahdollisimman sujuvasti, käytännönläheisesti ja byrokratiavapaasti. Vilnassa toimiva suurlähettiläs Harri Mäki-Reinikka uskoo, että haasteeseen kyetään vastaamaan:

– Itse ainakin suosin suoraviivaista ja mutkatonta toimintaa. Viestini yrittäjille onkin, että tarttukaa hihasta ja ottakaa suoraan kontaktia. Ei tarvitse miettiä, mitä kautta Team Finlandin piiriin pitäisi tulla, soittakaa vain lähimpään edustajistoon tai tutulle henkilölle. Matala kynnys on kaiken a ja o.

Suurlähettiläät

Teemme ruohonjuuritason työtä yritysten hyväksi: raakaa jalkatyötä ja kontaktien hakua, lupaavat Vilnan suurlähettiläs Harri Mäki-Reinikka (vas.) ja Petroskoin konsuli Tuomas Kinnunen.

”Messunäkyvyys ja verkostot kiinnostavat viennin ensiaskelilla”

Toiminnanohjausjärjestelmiä kehittävä Silvasti Software on esimerkki palveluyrityksestä, joka on vasta avaamassa vientimarkkinoita. Suuntana on Saksa, kertoo toimitusjohtaja Panu Silvasti.

–  Olemme saaneet hyviä kokemuksia Tekes-yhteistyöstä, mutta nyt pitäisi päästä kiinni Team FInland -verkostoon laajemminkin. Messunäkyvyys kiinnostaa ja verkostojen rakentaminen ja toki rahoitus jatkossakin.

Silvasti

Palvelusektorin pk-yritykset ovat laajasti virittämässä ensimmäisiä vientihankkeitaan. Panu Silvastin Silvasti Software on yksi tulevaisuuden vientitoivoista.