Energiansäästöviikko tarjoaa ideoita hankintojen tehostamiseen

Suomessa vietetään tällä viikolla valtakunnallista energiansäästöviikkoa. Motivan koordinoiman kampanjan teemana on tänä vuonna hankintojen eko- ja energiatehokkuus.

Kampanjaviikkoon on ilmoittautunut ennakkoon yli 300 yritystä, yhteisöä ja kuntaa eri puolilta Suomea. Katso, ketkä kaikki ovat jo mukana 

Suomalaisia kannustetaan tekemään harkittuja hankintoja ja pienentämään siten kulutuksen ympäristö- ja ilmastovaikutuksia. Julkisella sektorilla ja yrityksissä on mahdollista säästää kestävillä hankinnoilla energiaa, materiaaleja ja rahaa.

Energia- ja ekotehokkuutta painottavat hankinnat edistävät lisäksi uusien, kilpailukykyisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden ja palvelujen pääsyä markkinoille.

Kunnat tekevät hankintoja noin 30 miljardin euron edestä vuodessa, mikä vastaa 75 prosenttia julkisen sektorin hankinnoista. Ympäristövaikutusten näkökulmasta merkittävimpiä ovat ajoneuvohankinnat, energian- ja lämmönhankinta sekä elintarvike- ja ruokapalveluhankinnat.

Energiansäästöviikon nettisivuille on koottu linkkejä ja vinkkejä, joilla lämmitykseen, liikkumiseen ja ruokaan liittyviä hankintoja voi lähteä viemään eko- ja energiatehokkaampaan suuntaan. Materiaali sopii sekä työpaikoille että kotitalouksille.

Kommentit

Kommentoi