Kiertotalouden investointi- ja kehittämishankkeisiin myönnettävä valtioneuvoston avustus (asetusehdotus)

Lausuttavana oleva asetusehdotuksen tarkoituksena on edistää kiertotalouden investointi- ja kehittämishankkeita tarkentamalla ja selkeyttämällä hakijoille avustuksen ehtoja. Investointi- ja kehittämisavustus on tarkoitettu tulevaisuuden kiertotalousratkaisuihin, kansainvälisen edelläkävijyyden ja kansallisen kiertotalouden tiekartan tavoitteiden saavuttamiseksi. Vuodelle 2018 avustusta voidaan myöntää 2 miljoonaa euroa ja vuodelle 2019 toiset 2 miljoonaa euroa.

Elinkeinoelämän keskusliiton mielestä kiertotalouden investointi- ja kehittämishankkeisiin myönnettävä avustus mahdollistaa ja edesauttaa omalta osaltaan yritysten uudistumista ja innovointia. Lisäksi se kannustaa kokeiluhakkeisiin, jossa osallisena voi olla julkisia ja yksityisiä toimijoita ja hallintoa. On hyvä, että avustusta voidaan hakea väljästi erilaisiin käyttötarkoituksiin.