Maailmankaupan uusi normaali

Suurvaltasuhteet ja eri maiden ilmasto- ja digitalisaatiotavoitteet vaikuttavat kansainvälisten markkinoiden murrokseen. Koronapandemia leimaa yhä maailmankaupan lähiaikojen näkymiä. EU on päivittämässä kauppastrategiaansa ja pohtii strategista autonomiaa pandemian jälkimainingeissa. Miten suomalaiset yritykset toimivat markkinoiden murroksessa ja mitä oppeja jää pandemiasta?

13:00                Tilaisuuden avaus
Kari Liuhto, professori, Pan-Eurooppa Instituutti, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Minna Aila, puheenjohtaja, EK:n EU- ja kauppapoliittinen valiokunta; johtaja, Neste Oyj

13:15                Keynote: EU, Suomi ja maailmankaupan murros
Markku Keinänen, Suomen EU-suurlähettiläs, Suomen EU-edustuston päällikkö, Bryssel

13:35                Voiko Kiinan taloutta ymmärtää?
Juuso Kaaresvirta, Vanhempi ekonomisti, Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitos (BOFIT)

13:55                Onko Amerikka yhä mahdollisuuksien maa?
Anu Partanen, johtaja, Nordic West Office

14:15               Miten Suomi ja yritykset selviävät murroksessa?
Moderaattori: Timo Vuori, johtaja, Kansainväliset suhteet & kauppapolitiikka, EK
Panelistit:
Sami Ensio, toimitusjohtaja, Innofactor Oyj
Tiina Helenius, pääekonomisti, Elo
Kari Hietanen, johtaja, Wärtsilä Oyj
Carita Ollikainen, johtaja, Valmet Oyj

14:55               Tilaisuuden lopetus
Anna Karhu, tutkimuspäällikkö, Pan-Eurooppa Instituutti, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Webinaari on osa TT-säätiön rahoittamaa Kauppapolitiikan asiantuntijoita ja osaamista Suomeen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää suomalaisyritysten kauppapoliittista osaamista. Hankkeen toteuttaa Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa toimiva Pan-Eurooppa Instituutti. Webinaari järjestetään yhteistyössä Elinkeinoelämän keskusliiton kanssa.

Tapahtuman tiedot

Ajankohta

24.11.2021, 13:00 – 15:00

Sijainti

Webinaari