Kasvupolitiikka ja yrittäjyysilmapiiri vetävät yrityksiä Viroon

05.09.2012

EK:n keskiviikkona julkistetun selvityksen mukaan yhä useampi pk-yritys pohtii yritystoimintojensa siirtämistä Suomesta. Noin joka kymmenes yritys uskoo tämän vaihtoehdon toteutuvan melko todennäköisesti tai varmasti seuraavan kolmen vuoden aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa 4 500 – 5 000 työnantajayritystä. Pelkästään Virossa toimii tällä hetkellä yli 4 000 suomalaisten omistamaa yritystä.

Kaupparekisteritietojen mukaan Virossa oli vuoden 2012 alussa 4 069 sataprosenttisesti suomalaisomistuksessa olevaa yritystä, kun kolme vuotta sitten niitä oli 2 800.

– Suomalaisia yrityksiä houkuttelee Viroon edistyksellinen yrittäjyysilmapiiri, edulliset tuotantokustannukset sekä hallituksen aktiivinen sitoutuminen kasvupolitiikkaan, josta hyvänä esimerkkinä on yrityskasvua tukeva verotus. Virta on niin vuolas, että tilastot ja mielikuvat eivät tahdo pysyä Suomen ja Viron taloussuhteiden perässä, tiivistää EK:n asiantuntija Kimmo Hyrsky.

Vuonna 2009 Viron kaupparekisterissä oli jopa noin 18 000 aktiivista tai passiivista yritystä tai yhteisöä, joiden vastuuhenkilöillä oli suomalainen henkilötunnus tai yritysomistajalla suomalainen yritystunnus. Iso osa vastuuhenkilöistä oli virolaisia, jotka olivat asuneet ja työskennelleet Suomessa. Suomen kaupparekisterissä puolestaan oli 1 360 virolaistaustaista yritystä vuonna 2009. Tämän lisäksi Suomessa toimii huomattava määrä tilapäisesti palvelujaan tarjoavia virolaisia yrityksiä erityisesti rakennusalalla ja työvoiman vuokrauksessa.

Elinkeinopolitiikkaa terävöitettävä

Teollisen pohjan rapautuminen voi entisestään kiihtyä, jos suurten yritysten ohella pk-yritykset alkavat painottaa investointejaan enenevässä määrin Suomen ulkopuolelle. Yritystoiminnan siirtoa ulkomaille harkitaan varsinkin keskisuurissa teollisuusyrityksissä.

– Kasvun kannustimissa ja toimintaympäristön edellytyksissä on paljon parannettavaa. Erityisesti hallituksen teettämien elinkeinopoliittisten selvitysmiesraporttien ja niiden strategioiden toimenpidesuosituksia tulisi toteuttaa suunnitelmallisemmin ja ripeämmin, toteaa Hyrsky.

Linkki selvitykseen (pdf)

Lisätietoja: