Venäjän Teollisuuden ja yrittäjäin liitto ja EK uudistavat yhteistyötään

25.06.2013

Elinkeinoelämän keskusliitto EK jatkaa Venäjän bisnessuhteiden tiivistämistä. Toukokuussa EK, Suomalais-Venäläinen kauppakamari ja East Office julkistivat Business Team for Russia –yhteistyömallin.

Tänään EK:n ja Venäjän Teollisuuden ja yrittäjäin liiton (RSPP) puheenjohtajat Ilpo Kokkila ja Aleksander N. Shokhin allekirjoittivat uuden yhteistyösopimuksen. Sopimus allekirjoitettiin Naantalin Kultarannassa presidentti Putinin ja presidentti Niinistön tapaamisessa. Sopimus korvaa EK:n edeltäjän TT:n ja RSPP:n välisen sopimuksen vuodelta 1994.

EK ja RSPP edistävät eri alojen yhteistyötä mm. teollisuudessa, kaupassa, tutkimuksessa ja kehityksessä sekä investoinneissa. Lisäksi osapuolet pyrkivät yritysten kohtaamien ongelmien ratkaisuun sekä kehittämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sopimuksen tavoitteena on lisätä suoria yhteyksiä Venäjän ja Suomen yritysten välille ja edistää investointeja molempiin suuntiin. Venäjä on jo nykyisellään  Suomen suurin kauppakumppani. Suomi taas on venäläisille yrityksille läheinen ja luonteva yhteistyökumppani niiden laajentaessa toimintaansa EU:n alueella.

Venäjän Teollisuuden ja yrittäjäin liitto on Venäjän johtava elinkeinoelämän järjestö. Liitolla on noin 330 000 jäsentä, jotka edustavat teollisuutta, tiedettä sekä rahoitusalan ja kaupan organisaatioita.

Lisätietoja:
EK:n hallituksen puheenjohtaja Ilpo Kokkila puh. 0400 48 5555
EK:n Venäjän asiantuntija Timo Laukkanen puh. 040  702 1431, etunimi.sukunimi@ek.fi

Lisätietoa RSPP:sta: http://eng.rspp.ru/about