Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n puheenjohtajana ensi vuoden alussa aloittava Matti Alahuhta haastaa koko suomalaisen yhteiskunnan uudistumaan. Vaikeista ajoista huolimatta peliä ei ole menetetty, vaan Suomella on hyvät mahdollisuudet menestyä ja synnyttää uusia työpaikkoja.

− Tämä edellyttää, että kehitämme maastamme kannustavan, toimintatavoiltaan joustavan, kustannuksiltaan kilpailukykyisen, osaamiseltaan edistyksellisen ja aktiivisen toimijan, Alahuhta sanoi tiistaina Helsingissä.

− Myönteistä tässä on se, että tarvittavat muutokset ovat vielä suomalaisten omissa käsissä. Meidän ei tarvitse odottaa apua ulkopuolelta, eikä sitä näytä olevan juuri tulossakaan. Suomi on selvinnyt ennenkin suurista muutoksista. Pystymme siihen nytkin!

Alahuhta muistutti, että tuotannon ja työpaikkojen karkaaminen Suomesta ei ole mikään väistämätön tosiasia. Niin ei tarvitse käydä. Yksi suuri mahdollisuus liittyy digitalisaatioon.

− Tulevina vuosikymmeninä digitalisoituminen muuttaa maailmaa, ja robotiikka tuo paljon mahdollisuuksia. Työn kustannukset tasoittuvat eri mantereiden välillä. Kehitys tarjoaa tilaisuuksia, kun vain haluamme muuttua.

Alahuhta painotti myös koulutuksen ja tutkimuksen merkitystä ja peräänkuulutti näiden asioiden näkemyksellistä johtajuutta. Menestys tällä saralla on tulevina vuosina entistäkin tärkeämpää hyvinvoinnille ja työpaikoille. Kun koulutus ja tutkimus nostetaan edelläkävijätasolle, luodaan parhaat edellytykset uusien innovatiivisten tuotteiden, palvelujen ja toimintatapojen kehittämiselle.

Puitteet kuntoon

Alahuhta tähdensi, että Suomi tarvitsee nopeita muutoksia työmarkkinoilla, verotuksessa ja julkisella sektorilla. Nämä kolme yhteiskunnan osa-aluetta luovat hänen mukaansa yleiset puitteet talouden käänteelle ja tulevalle menestykselle.

− Äärimaltillista palkkalinjaa tulee jatkaa ja ottaa pitkiä askelia työajan joustoissa. Tällä tavoin turvataan työpaikkoja ja luodaan niitä lisää ottamalla käyttöön uusia järkeviä toimintatapoja. Myös onnistuminen meneillään olevissa työrauhaneuvotteluissa on äärimmäisen tärkeää.

− Tuloverotuksen keventäminen lisää palkansaajien ostovoimaa palkkamaltin jatkuessa ja tekee työn tekemisen entistä kannustavammaksi. Suomi tarvitsee lisää myös omistajia ja riskinottohalua. Perintöverotukseen tehdyt korotukset tulee poistaa ja pyrkiä sen alentamiseen.

− Kolmanneksi julkista sektoria tulee uudistaa jäntevillä toimilla, jotka mahdollistavat veronalennukset. Kehitys on ollut nurinkurista: kansantuote on pienentynyt, mutta julkisen sektorin kustannukset ovat kasvaneet ja ovat nyt aivan liian korkeat, Alahuhta painotti.

Kommentit 3

3 vastausta artikkeliin EK:n puheenjohtajana 1.1.2015 aloittava Matti Alahuhta: Suomi tarvitsee vahvaa uudistumishenkeä
  1. Jouhikainen Auli sanoo:

Puheessa ei ollut yhtäkään sellaista asiaa, joka olisi tosta vaan tehtävissä käytännössä. Joku tekee työt nopeasti, kuten Pekka Perä. Toinen taas on työssä aivojensa kanssa. Tutkimus osoitti juuri, että työnantajien kannattaa palkata se henkilö, joka kirjoittaa CV:hensä että en ole aktiivinen. Muistakaa, että tekniikka on pahasta, teollisuus on pahasta. Työ pitää olla sellaista, että ihminen tietää ja tuntee tämä on hyvä työ. Muuten kuulemma tulee liian paljon työkyvyttömyyseläkkeitä. Niitähän ei nyt saa helposti, kun pitää säästää. Niitäkin tulee jatkossa kyllä lisää. Onneksi inhimillisyys on nousussa yhteiskunnassamme.Ja muistakaa Lutherkaan ei tehnyt päivääkään työtä hän oli lähinnä kait tutkija ja lapset tärkeintä maailmassa Kiitos

2. ozzieBee sanoo:

”Meidän täytyy”
    Ja tietenkin:
    612 hengessä muisteltiin menneitä. Tirsk.
    Voisiko tääkin jätkä katoo ilman EK:n silmälaseja esim. Saksaan, joka on paljon parempi vertailukohta, kuin Viro.
    Pelle.

3. Veijo Äikäs sanoo:

Arvoisa EK.n puheenjohtaja !
    Olen täysin samaamieltä kanssanne, että Suomen on uusiuduttava kaikin puolin, jotta saisimme asiamme kuntoon !
    Olen 90-luvulta saakka puhunut, niistä suurista mahdollisuuksista ja haasteista meillä Suomalaisilla on, jotta huomaisimme että ainoastaan suunnanmuutoksella ja yhdenmukaisella ajattelulla kaikilla teollisuusaloilla on meillä mahdollisuus nousta tästä haastavasta suosta missä me nyt tarvomme !
    Otetaan yksi hyvä esimerkki :
    Pyhäjoelle rakennetaan ydinvoimala, joka tulee tuottamaan 200milj. tappion joka vuosi näillä sähkönhinnoilla.
    Samaan aikaan Tornion terästehdas siirtyy käyttämään kaasua ja Pohjanlahden perukkaan on suunnitteilla suuri kaasuvarasto joka tullaan myös rakentamaan.
    Kun ajattelee järkevästi ,niin eikö Pyhäjoelle olisi kaikista järkevin silloin rakentaa, hybridi kaasuvoimala jonka energian tuotto olisi samaa luokkaa kuin suunnitteilla oleva ydinvoimala.
    Yhdenmukaisella ajattelulla nämä kaikki palvelisivat silloin toisiaan. Työtä tämä mittava projekti antaisi n. 50000-100000 työpaikkaa projektin ajan ja sen jälkeenkin.
    Tämä olisi siitä kiitollinen projekti että suunnittelu ja toteutus pysyisi meidän Suomalaisten hallussa.
    Olisin todella kiitollinen vastauksesta, tähän kirjoitukseeni !
    terv. Veijo Äikäs Vieremä