SAK:n tukilakot ylimitoitettuja

Postin työkiistan laajentuminen tukilakkoihin osoittaa Elinkeinoelämän keskusliiton mielestä suurta ymmärtämättömyyttä alan vaikeaan tilanteeseen. Posti luopui vuokratyövoiman käytöstä lakon aikana, mutta samaan aikaan AKT ilmoitti tukitoimista.

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ilmoittamat DHL:ään ja sen asiakasyrityksiin kohdistuvat tukilakot osoittavat Elinkeinoelämän keskusliiton mielestä, ettei tukilakko-oikeutta osata käyttää vastuullisesti. Myös muissa SAK:n liitoissa pohditaan tukilakkoja.

– On hämmästyttävää, että kun Posti työnantajana luopuu vuokratyön käytöstä lakon aikana, kuljetusalan ay-väki ilmoittaa yhä kovemmista toimista, johtaja Ilkka Oksala toteaa.

Vuosikymmeniä vanha työrauhalainsäädäntö pitäisi EK:n mielestä säätää nykyaikaan.

– AKT:n ilmoittamat tukilakot osoittavat ikävällä tavalla, että lainsäädäntömme on auttamattomasti vanhentunut.  Yhden yrityksen vuoksi AKT on valmis aiheuttamaan Postin ja nyt vielä DHL:n asiakkaille vahinkoa, vaikka AKT:lla itsellään on voimassa oleva työehtosopimus, johtaja Ilkka Oksala sanoo.

Oksala vaatii Postin osapuolille neuvottelurauhaa.

– Postin ongelmat on ratkaistava yrityksen ja PAU:n välissä neuvotteluissa. Tukilakot osoittavat, etteivät liitot ole huolissaan Postin kilpailukyvystä ja sen työpaikkojen turvaamisesta. Nyt pitäisi antaa valtakunnansovittelijalle työrauha, Oksala muistuttaa.

LIsätietoja

Kommentit 3

3 vastausta artikkeliin SAK:n tukilakot ylimitoitettuja
  1. Nuori ay aktiivi sanoo:

Ihmetyttää vaan että kuinka paljon EK mielestä täytyisi työntekijän palkan vielä laskea????
    kun sillä mitä nyt haetaan on vaan pään avaus kaikkiin liittokohtaisiin neuvotteluihin… Ainiin täytyykö sittenkään neuvotella kun on hallitus joka on yhtä EK:n kanssa niin tekeekin yht äkkiä laki jutut niin taas syyllistetään ay-liike. Olisiko aika että ek leirissä olevat työnantajat nostaisivat meidän palkat vaikka yli tes niin loppuu kitinä ja lakkoilu. Vai kuinka paljon teidän täytyy vielä saada omistajien ja veroparatiisien kautta rahaa itsellenne? Arvostettu professori sanoi että: ”tuottavuus on noussut 35% mutta suhteessa palkat ei työntekijöillä” kysymys kuuluu kuka voi hyvin?

2. Mikkis sanoo:

SAK on rikollisjärjestö joka kurjistaa suomea jatkuvasti tähän aikaan nähden järjettömillä vaatimuksilla ja laittomilla lakoilla. Nyt olisi aika valtion puuttua kovalla kädellä tähän ja pysäyttää nämä.

3. Sami Paajanen sanoo:

”Olen sitä mieltä, että postin työntekijöiden tulisi maksaa työssäkäynnistä ja siitä siivusta osa menisi johtajien palkoihin.”

No postin lakko on tärkeä ja toivottavasti mahdollisimman monet tahot osallistuvat lakkoon. Ilkka Oksala on tietysti harmissaa tästä,ja hänellä on siihen oikeus. Se on sitten toinen asia miten oikessa hän on, siinä saako työntekijöiden palkkoja laskea muuten vain. Ek:n edustaja hän ei tietysti voi esittää muitakaan vaihtoehtoja kuin ” epäreilua” .