Petri Vuorio EK:n Venäjä-johtajaksi

22.04.2016

KTM Petri Vuorio aloittaa Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n uutena Venäjä-johtajana 2. toukokuuta.

petri vuorio 8809 (2)

Petri Vuorio aloittaa EK:ssa 2.5.2016

Petri Vuorio on tehnyt pitkän uran pääsiassa rahoitusalalla Suomessa ja Venäjällä. Viimeksi hän toimi asiakasvastuullisena johtajana Handelsbankenin suurasiakasyksikössä.

Aiemmin hän auttoi East Consultingin Senior Partnerina  suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymisessä ja liiketoiminnan kehittämisessä pääasiassa Venäjällä, Baltian maissa ja Valko-Venäjällä. Vuorio toimi myös kuusi vuotta Swedbankin kansainvälisen yrityspankkitoiminnan johtajana Pietarissa sekä oli AEB:n (Association of European Businesses) Luoteis-Venäjän johtokunnan jäsenenä ja varapuheenjohtajana.

Tulevassa työssään EK:ssa ja rahoitusalan töissä Vuorio näkee paljon yhtäläisyyksiä.

– Aiemmissa tehtävissäni pankkimaailmassa keskeistä on ollut asiakkaiden eli pk- ja suuryritysten tarpeiden ymmärtäminen. Tämä on oleellista myös uudessa työssäni EK:n Venäjä-johtajana. Tunnen hyvin suomalaisten ja venäläisten yritysten toimintaa Venäjällä, ja EK:ssa voin valjastaa osaamiseni koko elinkeinoelämän käyttöön. Aion kuunnella, mitä toiveita EK:n jäsenyrityksillä on Venäjän suhteen.

Suurin haaste Venäjällä on arvaamattomuus.

– Venäjän markkinoille valmistautuvan yrityksen täytyy varautua siihen, etteivät asiat aina mene niin kuin on suunniteltu ja varasuunnitelmallekin on oltava varasuunnitelma. Toisaalta Venäjän vuosiltani opin myös sen, miten oleellista on tuntea kulttuuri, toimintaympäristö ja kieli.

Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies painottaa, että Venäjä on EK:n keskeinen painopistealue kauppapolitiikassa.

– Venäjä on aina ollut Suomelle merkittävä kauppakumppani. On tärkeää, että meillä on osaamista, joka auttaa erityisesti suomalaisia pk-yrityksiä menestymään Venäjällä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö