EK hyväksyy kilpailukykysopimuksen, vie Suomea askeleen oikeaan suuntaan

03.06.2016

Elinkeinoelämän keskusliiton hallitus hyväksyy kilpailukykysopimuksen, jos Metalliliitto on siinä mukana.
Suomi tarvitsi tämän sopimuksen. Sen myötä otetaan askel oikeaan suuntaan ja näitä askeleita tarvitaan lisää. EK:n hallitus katsoi, että sopimuksen kattavuus on riittävä.

– Vientialojen kannalta tärkeä logistiikkaketju ei valitettavasti lähtenyt mukaan sopimukseen. Suurin osa suomalaisista kuitenkin ymmärtää Suomen tilanteen vakavuuden ja on mukana parantamassa suomalaisen työn kilpailukykyä, arvioi EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

Kilpailukykysopimus alentaa yritysten yksikkötyökustannuksia 3,7 prosenttia. Lisäksi palkkojen nollakorotukset vuodelle 2017 kurovat kiinni eroa kilpailijamaihin ja antavat yrityksille työrauhan. Hallituksen esittämät veronalennukset ovat tärkeitä kotimarkkinoiden ostovoiman kannalta.

Kilpailukykysopimuksen myötä paikallinen sopiminen lisääntyy aloilla, jotka kattavat yli 85 prosenttia EK:n jäsenyritysten työntekijöistä. Tällä hetkellä laskettujen neuvottelutulosten perusteella yrityksen vaikeisiin taloustilanteisiin tarkoitettu selviytymislauseke on tehty noin 70 prosenttiin neuvottelutuloksista. Lähes 60 prosentissa neuvottelutuloksista sovittiin työajan pidentämisestä paikallisesti. Kiky-sopimus lisäsi myös merkittävästi työaikapankkien määrää.