Ilmailualan lakko osoittaa työrauhan ongelmat

Ilmailualan unionin IAU:n työtaistelutoimet Suomen lentokentillä ovat vastuuttomia ja osoittavat jälleen kerran työrauhalainsäädäntömme isot ongelmat, EK:n johtaja Ilkka Oksala sanoo.

Ilmailualan unioni kohdistaa työtaistelutoimensa lentokentillä paitsi työehtosopimuskiistan osapuoleen Airpro Oy:hyn, niin myös tukilakoilla yrityksiin, joilla on voimassa oleva työehtosopimus sen kanssa. Nämä yritykset ovat täysin ulkopuolisia tässä kiistassa.

– Ilmailualan unioni tukee siis työtaistelussa itse itseään ja on tukilakossa yrityksiä vastaan, joiden kanssa sillä on jo siis tehty työehtosopimus. Tässä käydään valitettavasti eri ay-liittojen välistä valtataistelua matkustajien ja yritysten kustannuksella, Oksala valottaa.

Airpro:n kiista koskee runsasta 400 Ilmailualan unionin jäsentä. Kaikkiaan Airprossa työskentelee 1 250 henkilöä. Tukilakkojen piirissä on noin 2 000 työntekijää. Tukitoimilla vaikeutetaan merkittävästi koko Suomen lentoliikennettä ja voidaan sanoa, että tukitoimet ovat erittäin ylimitoitetut, Oksala painottaa.

Vahinkoja työtaistelutoimista aiheutuu lentomatkustajille ja riidan ulkopuolisille yrityksille lentokentillä. Pelkästään Finnair peruu perjantaina yli 100 lentoa. Lisäksi työtaistelutoimet aiheuttavat merkittävää haittaa muun muassa Suomen matkailualalle.

Kilpailukykysopimukseen on sitoutunut yli 90 prosenttia työtekijöistä. Nämä työntekijät parantavat suomalaisen työn kilpailukykyä nolla-palkankorotuksilla ja työajan pidennyksillä.

– On valitettavaa, että logistiikka-alalta löytyy ryhmä, joka muista työntekijöistä piittaamatta tavoittelee korkeita palkankorotuksia ja on valmis vaarantamaan orastavan kilpailukyvyn ja työpaikat. Suomella ei olisi varaa tällaiseen käytökseen, Oksala sanoo.

Kommentit 3

3 vastausta artikkeliin Ilmailualan lakko osoittaa työrauhan ongelmat
  1. Wuhuu sanoo:

Ihan oikein toimivat lakkoillessaan. Eipä EK:lle kään kelpaa kuin omat päämäärät.

2. Mark Heikki sanoo:

Kyseessähän on vain alan vastaaviin palkkatasoihin pääseminen alapalkkaisesta työstä, ei yleisestä palkankorotus vaateesta.
    Nyt herra sekoittaa kaksi eri asiaa keskeneään.
    Sovitteluunkin voisi mennä AirPron asioista päättävä henkilö, eikä marionetti Aarnio Paltasyta, joka ei tuota halpatyöehtosopimusta ole ollut tekemässä.

3. Juhani Haapasaari sanoo:

Työriidan keskiössä on Airpron käyttämä kilpailijoitaan heikompi työehtosopimus. Airpro tarjoaa maapalveluja lentoyhtiöille ja turvatarkastuspalveluja Finavialle. Työnseisaukseen ja tukitoimiin osallistuneet IAU:n jäsenet eivät hyväksy sitä, että Airpro käyttää työehtoja kilpailukeinonaan. Ilmailualan kapeilla markkinoilla tällainen toiminta ei työntekijöiden näkökumasta ole millään muotoa täysin ulkopuolinen asia. Finavian tytäryhtiö on markkinahäirikkö myös EK:n jäsenten näkökulmasta.

Airpron vuosia jatkunut ”työehtodouppaus” kilpailukeinona on tuonut mukanaan kriisin, jossa nyt olemme. Kenellekään osapuolelle tämä ei ole tullut yllätyksenä. IAU on käynyt asiasta neuvotteluja Finavian kanssa vuodesta 2011 alkaen.