EK:n Häkämies: Trumpin kanssa ei pidä lähteä kauppasotaan

08.03.2018

Yhdysvaltojen päätös rajoittaa teräksen ja alumiinin tuontia kansalliseen turvallisuuteen vedoten on erittäin valitettavaa. Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mielestä EU:n on nyt noustava puolustamaan vapaakauppaa solmimalla kunnianhimoisia vapaakauppasopimuksia muiden maiden kanssa.

Häkämies näkee suurimpana uhkana tilanteen kärjistymisen ja vastatoimien kierteen. Kierteeseen joudutaan, jos muut maat asettavat omia tuontirajoituksia yhdysvaltalaisille tuotteille.

-Suomen talous kääntyi viime vuonna kasvu-uralle erityisesti viennin piristymisen tuloksena. Kauppapoliittisten vastatoimien kierre muodostaisi toteutuessaan merkittävimmän uhkatekijän Suomen viennin kasvunäkymille, muistuttaa Häkämies.

Suomen elinkeinoelämän kannalta on keskeistä, että tilanteeseen löytyy ratkaisu neuvottelemalla, ei sapeleita kalistelemalla. Yhdysvaltojen tuontirajoitusten suorat taloudelliset vaikutukset ovat rajalliset Suomelle ja Euroopalle.

-Yhdysvaltojen uusi kauppapoliittinen linja herättää huolta. Yhdysvaltojen valitsema lähestymistapa aiheuttaa suurinta vahinkoa Yhdysvalloille itselleen, toteaa Häkämies.