Osaajille työlupa viikossa

11.10.2019

EK vaatii, että maahanmuuttoviraston tulee ratkaista fast track -menetelmällä työlupahakemukset, joilla Suomeen ollaan tulossa sellaisiin töihin, joista maksettava palkka on vähintään 4 000 euroa kuukaudessa.

– Tällaiset hakemukset on ratkaistava enintään viikossa. Jos tähän ei pystytä, lupa katsotaan myönnetyksi. Näillä osaajilla on kysyntää muuallakin eivätkä he odota pitkään työlupakäsittelyn rattaiden pyörimistä, sanoo johtaja Ilkka Oksala.

Suomessa on paha pula osaajista. Heitä ei ole oven takana odottamassa. Pitkät käsittelyajat vaarantavat koko rekrytoinnin onnistumisen ja näin vaikeuttavat yritystoimintaa.

Tällä hetkellä asiantuntijoiden ja muiden osaajien työlupahakemusten keskimääräinen käsittelyaika on useita kuukausia. Fast track -menettelyn ohella työlupien enimmäiskäsittelyajaksi tulee EK:n mielestä asettaa yksi kuukausi. Jos hakemusta ei ole ratkaistu tässä ajassa, hakemus katsotaan hyväksytyksi.