Uudistu, yritä sisäisesti!

EK:n Muutostekijät ja muutoksentekijät -ryhmä kokoontui toista kertaa ideoimaan yritysten menestystekijöitä nyt ja tulevaisuudessa. Osallistujat jakoivat omia kokemuksiaan ja oppivat toisiltaan erilaisia toimintamalleja. Muutoksentekijät koostuu 16 nuoremman sukupolven asiantuntijasta ja johtajasta.

Uudistumista ja sisäistä yrittäjyyttä lähestyttiin kolmesta eri vinkkelistä. Mitä itse asiassa on uudella tavalla tekeminen? Miten muutos viedään läpi organisaatiossa? Miten perustaa yritys yrityksen sisään?

Polveilevan ja innostuneen keskustelun tuloksena saatiin ideoita ja vinkkejä uudistumiseen. Osa ehdotuksista sai yleisen hyväksynnän, osa aiheutti suuren naurun remakan.

10 uudistumisvinkkiä

  1. ”Show me the ROI” pitäisi demonisoida!  Jos lopputulos on tiedossa, niin luisutaan vanhan toistamiseen. Kyse on pohjimmiltaan siitä, uskalletaanko ottaa riskiä vai ei.
  2. Annetaan uudistajille ja projekteille hassut nimet. Kun Uudistusjohtaja tekee Rohkeita projekteja, uudistamiseen on sosiaalinen lupa ja sitä suorastaan odotetaan!
  3. Ajan myötä syntyvien rönsyjen poistaminen voi synnyttää uutta.
  4. Uudistusideoita on helppo heittää ilmaan. Todellinen muutos vaatii kärsivällisyyttä ja kurinalaista ongelmien ratkaisemista.
  5. Vaikeita asioita saa myytyä niitä kuvittamalla ja parodioimalla. Uudistajan vastuulla on puhua sellaista kieltä, jota ymmärretään.
  6. Kriittisissä muutoskohdissa pitää ottaa kädenmitta vanhaan. Muuten sotketaan vanha eikä onnistuta uudessa. Isoissa yrityksissä uusi on pitkään hitsin pientä.
  7. Jälkikäteen anteeksipyytäminen on monesti parempi tapa kuin luvan pyytäminen ja sen odottelu.
  8. Tekemisen pitää herättää tunteita. Excuse me? -fiiliksen aikaansaaminen on hyvä asia!
  9. Puuhamiehet ja hypettäjät mukaan! Oikeanlaiset ihmiset tekevät muutoksen.
  10. Muutos pitää fokusoida – mikä on sen ydin ja mikä jää ennalleen. Muutoksen selkeä viestiminen vähentää pelkoa ja muutosvastarintaa.

Ja pari vielä kaupanpäälle:

11. Uuden asian nopea testaus ja vihreä valo asiakkailta tuo uskottavuutta talon sisällä jatkokehitykseen.

12. Koska uutta ei ole vielä olemassa, niin asiakkaille pitää luvata vähän enemmän kuin osataan.
Kuten yläpuolelta voi huomata tapaamisessa syntyi paljon uusia ideoita, joita jatkokehitetään ryhmän seuraavissa kokoontumisissa. Ideoita pukkaa lisää vapun jälkeen!

Lisätietoja:
Janica Ylikarjula, asiantuntija
puh. 09 4202 3262
etunimi.sukunimi@ek.fi

Kommentit

Kommentoi