Kiinan viihdeteollisuus kasvaa kohisten

FinNoden tuoreen selvityksen mukaan suomalaisella mobiilipelialan asiantuntemuksella olisi kysyntää Kiinan viihdeteollisuudessa. Kiinan digitaalisen viihteen markkinat ovat maailman kolmanneksi suurimmat Yhdysvaltojen ja Japanin jälkeen. Vuonna 2010 markkinat kasvoivat lähes 14 %.

– Älypuhelinten suosion kasvu on johtanut mobiilipelimarkkinoiden kasvuun Kiinassa. Myös sosiaalisten pelien kysyntä on kasvanut. Mikroblogipalvelut kuten Weibo ja Weixin ovat erittäin suosittuja ja useat yritykset käyttävät niitä myös sisäisessä viestinnässään, Finpron seniorikonsultti Eric Cheng kuvailee trendejä.

Kiinan viisivuotissuunnitelmassa viihdeteollisuus on kulttuuriteollisuuden osana erityisasemassa. Viihdeteollisuuden eri haaroista on kaavailtu keskeistä tukipilaria maan talouskasvulle ja maa panostaa peliteollisuuden kehitykseen. Keskeisinä toimepiteinä ovat kiinalaisten pelien promotointi vientiin, lainsäädännön helpottaminen ja pk-yritysten tuki.

Mobiilin internetin käyttäjiä on Kiinassa 355 miljoonaa. Kiinan omasta suuresta peliteollisuudesta ja online-pelitarjonnasta huolimatta, tarjontaa mobiilipelien markkinoilla ei ole liiaksi.

Suomalaisilla oikeaa osaamista

Keskeisinä mahdollisuuksina Cheng näkee suomalaisten sisältöjen viennin Kiinan markkinoille, sekä kiinalaisten yritysten avustamisen niiden kansainvälisissä laajentamispyrkimyksissä.

– Rovion ja Angry Birdsien suosio on saanut suomalaiset yritykset keskittymään mobiilipeleihin. Tämä on kuitenkin erittäin haasteellinen markkina, jossa vain harvat pärjäävät. Suomalaiset tarvitsevat tietoa ja kykyjä toimia Kiinassa, heidän täytyy identifioida markkinoilta oikeat liikekumppanit, Cheng sanoo.

Suurimmat mahdollisuudet löytyvät pelien kehittämisestä, jossa suomalaiset yritykset voisivat konsultoida kiinalaisten pelien markkinoinnissa lännessä, sekä toisaalta ulkoistaa omia pelien kehitys-, grafiikka- ja animaatiotöitä Kiinaan.

Huolimatta Kiinan valtavista osaamisreserveistä tarve ulkomaisille asiantuntijoille kasvaa jatkuvasti.

Lisätietoja:
Jaani Heinonen, johtaja, FinNode Kiina
puh. +86 13817878853
etunimi.sukunimi@finnode.fi

Kommentit

Kommentoi