Harmaan talouden pizzoja syödään edelleen paljon

04.06.2014

Poliisihallituksen Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanja näkyy ja kuuluu taas medioissa ja kaduilla. Valtakunnallisen kampanjan tavoitteena on kertoa harmaan talouden ja talousrikollisuuden yhteiskunnallisista vaikutuksista ja yksilöille aiheutuvista seurauksista.

Kampanja painottaa ennen kaikkea sitä, miten jokainen voi omilla arkisilla valinnoillaan torjua harmaata taloutta.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on yksi kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Se haluaa aktiivisesti nujertaa alalta laittoman ja epäreilun toiminnan. Verojen maksaminen ja muista yhteiskunnallisista velvoitteista huolehtiminen on MaRan jäsenyyden edellytys.

Viranomaisarvioiden mukaan noin 10 prosenttia ravintola-alan liikevaihdosta on harmaan talouden piirissä.

Velvoitteet hoitava yritys ei voi myydä pitkään 6.5 euron pizzoja

Pizzan hinnanmuodostusVerojen ja sosiaalimaksujen osuus ravintola-aterian hinnasta on useita kymmeniä prosentteja. Kun laittomasti toimiva ravintola jättää nämä maksamatta, annokset voi hinnoitella edullisemmaksi.

Raaka-aineiden osuus ravintola-annoksen hinnasta on vain 35 prosenttia. Työvoimakulujen osuus 36 prosenttia, arvonlisäveron 12 prosenttia, vuokran 9 prosenttia ja muiden kiinteiden kulujen 8 prosenttia. Alle 6,5 euron pizzaa ei siis voi myydä, jos yritys huolehtii velvoitteistaan.

Ravintola, joka tarjoaa jatkuvasti annoksia alan yleistä hintatasoa huomattavasti halvempaan hintaan, toimiikin luultavasti laittomasti. Laittomuuksia on syytä epäillä myös, mikäli samalla liikepaikalla toimiva ravintola vaihtaa tiheästi nimeään omistajien pysyessä samoina.

Kuitittomassa ateriassa muutakin pielessä

MaRa muistuttaa myös, että mikäli kuitti jäi ravintolassa saamatta, kaikki ei ole kunnossa. Kuitittomassa ateriassa kun on usein paljon muutakin vialla. Yritys toimii luultavammin elintarvikevalvonnan ulkopuolella ja ilman tarvittavia lupia ja omavalvontajärjestelmää.

Ravintolassa saatetaan käyttää lisäksi laittomasti maahantuotuja raaka-aineita, joiden sisältöä ja laatua ei valvo kukaan. Ateriointi paikassa on siis hygieniariski.

Harmaassa taloudessa toimivat ravintolayritykset maksavat myös työntekijöilleen usein palkkaa alle työehtosopimuksessa määritellyn minimitason.

********************

Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanjassa viranomaiset ja sidosryhmät työskentelevät yhdessä elinkeinoelämän ja ammattijärjestöjen edustajien kanssa harmaan talouden torjumiseksi työelämässä.

Tututustu kampanjaan verkossa:

Lähde: MaRan Vitriini-lehti ja nettisivut

Kuva: Vitriini/ Timo Niemi