Janica Ylikarjula bloggaa: Pitopalvelukomissaari koukuttaa Twitter-kansaa

Eräässä Brysselin lukuisista seminaareista tai muista sidosryhmätilaisuuksista tapasin hollantilaisen elinkeinoelämän edustajan, joka totesi suomalaisilla olevan erikoinen huumorintaju. Hän pyysi minua kertomaan vitsin.

Koska vitsien kertominen ei ole koskaan ollut vahvuuksiani, kieltäydyin kohteliaasti. Hollantilainen oli kuitenkin sinnikäs ja vaati, että seuraavalla tapaamiskerralla vitsi olisi kerrottava. En ole tarkoituksellisesti vältellyt kyseistä henkilöä, mutta olen kyllä ollut tyytyväinen, etten ole törmännyt häneen uudestaan.

Jos suomalaisilla on erikoinen huumorintaju, niin sitä taitaa olla myös Brysselin kuplassa elävillä EU-nörteillä.

Oletteko kuulleet sisävesiliikenteestä ja pitopalvelutoiminnasta vastaavasta komissaarista? En ollut minäkään ennen huhtikuun loppua. Tuolloin komissaari Arbert Kuñardocz lähetti ensimmäisen twiittinsä ja kertoi olevansa valmiina Twitter-chattiin sidosryhmien kanssa hashtagillä #AskBertie.

Chattiin tulikin mukavasti kysymyksiä. Ovatko EU:n Vesiunionin tavoitteet yhdenmukaisia EU:n pitkäntähtäimen ilmastotavoitteiden kanssa? Onko Alueiden komitea riittävästi mukana sisävesiliikennestrategian valmistelussa?

Komissaari Kuñardocz vastasi näihin antaumuksella EU-jargonia ja -latteuksia ladellen.

Mukana oli tietysti kuva tietokoneen vieressä patsastelevasta komissaarista, ja lopussa hän otti selfien Twitter-chattiin osallistuneesta tiimistään #TeamBertieSelfie.

Tämä oli totta kai parodiaa komissaareista, jotka haluavat lisätä vuorovaikutusta kansalaisten ja muiden sidosryhmien kanssa myös Twitterin välityksellä. Tavoite on erinomainen, mutta kovin luontevaa sosiaalisen median käyttö ei vielä kaikille ole.

Tuskin kukaan edes odottaa komissaareilta Twitterissä mitään järisyttäviä uutisia.

Myös EU-ympyröiden tunnetuista henkilöistä on omia parodioita Twitterissä. Vain kiinnostavista persoonallisuuksista tehdyt hahmot jäävät elämään. Voin kuvitella näiden henkilöiden olevan asiasta ainakin salaa hyvin ylpeitä.

”EU-kielessä” käytetään paljon lyhenteitä helpottamaan ja tiivistämään viestintää, mutta asiaan vihkiytymättömälle ne tekevät tekstistä tai keskustelusta lähes mahdottomia seurata.

Erilaiset unionit ja strategiat ovat nyt pop ‒ Pääomamarkkinaunioni CMU, Digitaalisten sisämarkkinoiden DSM-strategia ja niin edelleen. Olen kuullut lyhenteen myös ensi syksynä komission julkistamalle sisämarkkinastrategialle, SM-strategia. Se ei taida sentään vakiintua käyttöön edes villeimmissä EU-piireissä?

En ole varma, huvittavatko nämä parodiat lainkaan EU-kuplan ulkopuolisia. En ole uskaltanut kokeilla. Jos olet kuitenkin päässyt syvälle EU-kiemuroihin ja kaipaat totisten kokousten väliin naurua, niin kannattaa seurata sisävesiliikenne- ja catering-politiikan uusimpia käänteitä tunnuksilla #canals2070 ja #cater4EU

Kirjoittaja

Kommentit

Kommentoi