Suomi maailman johtavaksi oppimisratkaisujen myyjäksi

OECD-maiden opetusministerit ovat koolla Helsingissä 19.–20.10. pohtimassa yritysyhteistyön lisäämistä opetuksessa. Korkeakoulujen ja yritysten yhteistyön kulttuuri on Suomessa jo vahva. Suomi onkin hyvää vauhtia profiloitumassa myös modernien oppimisympäristöjen huippumaaksi. Seminaari järjestetään ensimmäistä kertaa koko maailmassa.

Tulevaisuuden työ on entistä nopeatahtisempaa ja muuttuvaa. Saadaksemme työelämään tiedoiltaan ja taidoiltaan pätevää työvoimaa, on opetuksen ja oppimisympäristöjen vastattava rekrytoinnin edellyttämiin osaamistarpeisiin. Monet taidot kuten yhteistyökyky kehittyvät kuitenkin vain määrätietoisella harjoittelulla. Niitä pitää vahvistaa jo opinnoissa nykyistä systemaattisemmin. Esimerkiksi tiimiopiskelu tai pelillisyys voivat tarjota loistavan avun oppimisen tapojen monipuolistamiseksi.

– Työelämässä ei enää pärjää pelkillä tiedoilla. Osaaminen koostuu tiedoista, taidoista, asenteista, arvoista ja verkostoista. Tyypillinen jako pehmeisiin ja koviin osaamisiin johtaa helposti ajattelemaan esimerkiksi vuorovaikutustaidot helppoina ja sisäsyntyisinä ominaisuuksia, jotka otetaan käyttöön tarpeen niin vaatiessa. Opettajan rooli on jatkossakin tärkeää, mutta rooli muuttuu enemmän valmentamiseksi ja kiperissä kysymyksissä opiskelijaa omassa oppimisessaan ohjaavaksi, sanoo EK:n johtaja Riikka Heikinheimo.

Markkinoita ja liiketoimintaa oppimisen ympärille

Global Education Industry Summitissa on tavoitteena miettiä, miten ns. private-public kumppanuudet voisivat vastata mm. robotiikan, keinoälyn, globalisaation ja kestävän kehityksen osaamishaasteisiin. Hitaasti muutoksiin reagoivien hallitusten ja virkamieskoneistojen toimet eivät ole enää yksistään riittäviä, vaan tarvitaan yhteistyötä yritysten kanssa saavuttaaksemme riittävää ketteryyttä. Samalla luodaan myös markkinoita ja liiketoimintaa koulutuksen ympärille.

– On hienoa, että seminaari järjestetään Suomessa. Suomalaista osaamisklusteria on luotu hyvässä yhteistyöhengessä esimerkiksi korkeakoulujen ja yritysten välillä. Tältä pohjalta on hyvä rakentaa oppimisen ja koulutuksen ympärille uutta kansainvälisesti kilpailukykyistä liiketoimintaa, joka luo kasvua ja työpaikkoja. Esimerkiksi oppimisalan mobiiliratkaisujen kokonaismarkkinan arvioidaan olevan vuoteen 2020 mennessä noin 60 miljardia euroa, kertoo EK:n asiantuntija Marita Aho.

Suomalaista osaamisklusteria on pyritty vahvistamaan myös yliopistojen kasvatustieteellisen tutkimuksen ja teknologiaosaamisen avulla. Työ vaatii pitkäjänteisyyttä, kansainvälinen kilpailu on äärimmäisen kovaa.

– Toivottavasti suomalaisen oppimisratkaisualan yritykset hyötyvät GEIS tapahtuman tuomasta julkisuudesta, ja rohkaistuvat hiomaan tarjontaansa entistä vetovoimaisemmaksi myös kansainvälisten kumppaneiden avulla. Ehkäpä löytyy potentiaalisia rahoittajia Suomen ulkopuoleltakin, toivoo Aho.

Linkit:

 

Lisätietoja

Kommentit 8

8 vastausta artikkeliin Suomi maailman johtavaksi oppimisratkaisujen myyjäksi
  1. Juha Merinen sanoo:

    Suomessa on jo olemassa tällainen EDU Ecosystem (mm. EdTech yrityksiä) pohjainen yhteistyöverkosto. Yhteistyökumppaneihin ja – hankkeisiin kuuluvat lisäksi mm. Finpron Future Learning Finland, Sail for Good Education ja Sustainable Education Design-hanke. Ensimmäinen vaihe Learning As a Service – palvelukonseptista julkistettiin 11.9.2015 NETForum tapahtumassa. Lue lisää mm. http://www.smartinternationalization.fi/info-channel/news/learning-as-a-service-by-lenovo-3-step-it-and-claned-group/

    • Marita Aho sanoo:

      Totta, innovaatioekosysteemejä ja klustereita on. Pitää tutustua tuohon mainitsemaasi!

  2. Erkki Kondelin sanoo:

    Hei,

    Ottaako tämä kokonaisuus kantaa mm: seuraaviin asioihin:
    • Digitalisaation hyödyntäminen pedagogisesti oikealla tavalla, jossa IT on mahdollistajan roolissa
    • Oppilaitoksien pedagogisen vapauden mahdollistaminen, varmistaen samalla riittävän hallinnan oppimisympäristöön sekä IT näkökulmasta että kehityksen kannalta (SiVi ja TiHa).
    • Pedagoginen kehityksen varmistaminen koulutasolla
    • Kuntakohtaisen seurannan ja analysoinnin luominen
    • Suomi-tasoisen seurannan ja analysoinnin luominen
    • Pedagogisen digitaalisen opetuksen ja oppimateriaalin valinnan vapauden mahdollistaminen
    • Nykyaikaisen oppimisen ja opettamisen mahdollistavat pilvimyönteiset kokonaisratkaisut

    -Erkki-

    • Marita Aho sanoo:

      Otettiin vielä aika yleisellä tasolla kantaa, koska oli ensimmäinen OECD:n orkestroima tilaisuus ja kansainvälinen ulottuvuus tuo aina omat haasteensa. Olisi hyvä vaihtaa tästä ajatuksia!

  3. Erkki Kondelin sanoo:

    Hei, vielä tarkennuksena siis kommenttiini…Ottaako Global Education Industry kantaa ylläoleviin asioihin?

  4. Tuomo Meretniemi sanoo:

    Suomessa on paljon osaamista digitaalisten oppimiskokonaisuuksien eri osissa. Nyt Suomen täytyy saada aikaan kokonaisvaltainen ”tuote” joka on paljon enemmän kuin yksittäinen ratkaisu, kurssisisältö, applikaatio, oppimisalusta tai valmennus. Tulevaisuuden digitaalinen koulu muodostuu uudenlaisesta oppimisfilosofiasta, pedagogisesti innovatiivisista softista, toimivasta teknologiasta, huippuhyvistä oppisisällöistä. Tarkemmin sanottuna näiden kaikkien osien saumattomasta yhdistämisestä. Kaikki nämä tarvitaan, jotta suomalaista osaamista voidaan tehokkaasti myydä ja markkinoida maailmalle.

    Koulut maailmalla eivät kaipaa yksittäisiä ratkaisuja, vaan helppoa paketoitua kokonaisuutta, jossa pedagogia ja teknologia yhdistyvät palveluksi.

    Learning As a Service – palvelukonsepti kokoaa nämä kaikki samoihin kansiin ja sitä viedään maailmalle myös purjeveneen voimin: http://www.sailforgood.org/#!sail-for-good-digital-education/cxfk

    • Marita Aho sanoo:

      Juuri niin, oppimisfilosofiakin uudistuu ja voi olla konseptoitavissa. Kiitos kommentista! Kuulen mielelläni myös esimerkkejä tarjoomasta. Ja täytyy tutustua nettisivuun!

  5. Juha Väisänen sanoo:

    Suomessa on ilahduttava määrä kaikenlaista koulutusvientiin liittyvää toimintaa, mutta edelleen puuttuu se tärkein: tarvitaan yhteinen myyntiportaali, jonka kautta Suomen edutech-tarjontaa voidaan myydä maailmalle. Tähän pitäisi saada mukaan opetusministeriön lisäksi muut keskeiset toimijat ja yritykset. Portaalin pitäisi myös huomioida diginäkyvyys ja olla aktiivisesti ylläpidetty, ts. kun joku jossain päin maailmaa kirjoittaa Googleen esim digital learning tai e-learning, pitäisi tämän Suomen koulutusvientinyrkkinä toimivan portaalin pätkähtää ensimmäisten hakutulosten joukkoon.

    Mallia voisi ottaa Suomen oppimispeliklusterin sivuista:

    http://www.seriousgamingcluster.fi/members/

    Myyntiportaalissa pitäisi kuitenkin olla myös oppimistuotteiden suorat ostolinkit, kuten esim Fantastec Oy:n oppimispelisivuilla:

    http://www.wonderbunnygame.com/

    Voisikohan EK olla mukana myyntiportaalin kehittämisessä? Ehkä portaalin kehittämiseen olisi saatavissa hankerahoitusta?

    Ystävällisin terveisin,
    Juha Väisänen
    Fantastec Oy

Kommentoi