Blogissa: Kuidut kiertoon, teknologiaa tekstiileihin

Tekstiili- ja muotialan suomalaisella huippuosaamisella on paljon annettavaa Suomi-brändille. Ala hakee kasvua kiertotaloudesta, innovaatioista ja uudesta teknologiasta, toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen kirjoittaa EK:n blogissa.

Anna-Kaisa Auvinen toimii Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtajana.
Anna-Kaisa Auvinen toimii Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtajana

Suomalainen osaaminen tekstiilialan suunnittelussa, tuotekehityksessä ja materiaaleissa on noussut maailman huippujen joukkoon. Siitä kertovat niin kuitualan suuryritysten kasvu kansainvälisillä markkinoilla kuin Aalto-yliopiston muotisuunnittelun opiskelijoiden menestys arvostetussa Hyèresin muotikilpailussa.

Yllämainitun osaamisen lisäksi alalla tarvitaan yhä enemmän ja monipuolisempaa osaamista: toimituslogistiikan asiantuntijoita, kovan luokan neuvottelijoita ostoihin, markkinoinnin ja brändinrakennuksen guruja sekä kansainvälisillä areenoilla sujuvasti toimivia myynnin ammattilaisia.

Suomessa on näille alueille jo koulutusta, mutta tarvitsemme myös erityisosaajia, jotka hallitsevat erityisesti tekstiili-, vaate- ja muotialan toimintamallit ja ovat kansainvälisesti verkostoituneita.

Innovaatiot edistävät kiertotaloutta

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset ovat jo löytäneet erilaisia tapoja edistää kiertotaloutta. Kuitujen kierrättämistä ja uudelleenkäyttöä harjoittaa jo usea yritys.

Kierrätettyjä tekstiilejä hyödyntää esimerkiksi Dafecor, joka tuottaa niistä teollisuuden öljynimeytysmattoja. Pure Waste Textiles puolestaan valmistaa käytetyistä farkuista ja t-paidoista sataprosenttista uusiokuitua ja siitä edelleen vaatteita. Joutsenen untuvatuotteissa käytetään vain elintarviketuotannon sivutuotteena syntyvää untuvaa ja yritys tarjoaa lisäksi korjauspalvelun tuotteilleen.

Vuokraaminen ja leasing kiinnostavat alan yrityksiä. Esimerkiksi Marimekko aloittaa yhdessä ”We Started This” -secondhand-verkkokaupan kanssa kokeilun, jossa Marimekon omalta henkilökunnalta kerätään vähäiselle käytölle jääneitä vaatteita ja asusteita WST:n verkkokaupassa myytäväksi.

Kiertotaloutta vievät eteenpäin myös innovaatiot. Tästä erinomainen esimerkki on VTT:n koordinoima TEKI-hanke, jossa kuluttajilta kerätty, käyttöön kelpaamaton vaate liuotetaan ja puuvilla käytetään uudelleen kuidun raaka-aineeksi.

Suomessa kehitetään uudenlaista sellupohjaista kuitua, jota voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa vaatteiden valmistukseen. Uusi sellun valmistustapa on perinteistä viskoosin valmistusta merkittävästi ympäristöystävällisempää, koska liuotukseen ei tarvita rikkihiiltä.

Teknologia tulee vaatteisiin

Puettava teknologia tekee tuloaan vauhdilla. Alansa johtaviin yrityksiin maailmassa kuuluva Clothing+ tuottaa tekstiilielektroniikkaa integroimalla puettaviin tekstiileihin antureita.

Reima puolestaan julkisti vastikään älyvaatteet lapsille. Uudessa konseptissa Movesense®-teknologiaa hyödyntävä sensori kerää tiedot lapsen aktiivisuudesta. Päivän aikana kertynyttä aktiivisuutta vanhemmat voivat tarkastella ReimaGO®-sovelluksesta.

Tekstiili- ja muotialalla on runsaasti uutta potentiaalia. Sen kääntäminen kasvuksi vaatii yrityksiltä rohkeita avauksia sekä jatkuvia investointeja koulutukseen ja tuotekehitykseen. Tekstiili-, vaate- ja muotiala on tunnustettava maassamme varteenotettavaksi kasvualaksi, jonka arvo Suomi-brändille voi olla merkittävä.

Kuva: ReimaGo

Kommentit

Kommentoi