Outi Ervasti bloggaa: Joukkovoimaa innovointiin

Kilpailut ja hackathonit voivat olla innovaatiotoiminnan kiihdytyskaista. Kannattaa kuunnella, mitä esimerkiksi Vaisalan kokemuksista voi oppia!

Ervasti OutiUudistuminen on suomalaisten yritysten elinehto. Erityisesti pk-yritykset hakevat uudenlaisia, kevyitä ja moderneja keinoja kiihdyttää innovaatiotoimintaansa. Samalla ne näkevät, että paljon uusia ilmiöitä ja oivalluksia syntyy oman yrityksen ulkopuolella – myös niiden äärelle olisi tärkeää päästä. Vastaukseksi on löydetty innovaatiotoiminnan joukkoistaminen.

Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Yksi jatkuvasti yleistyvä tapa on ns. hackathon-tempaukset, joihin yritys voi kutsua esimerkiksi opiskelijoita tai startup-yrittäjiä ratkomaan innovaatiohaasteita. Mikä ilahduttavinta, nyt hackathoneihin ovat uskaltaneet tarttua myös Plastepin kaltaiset pk-yritykset.

Toinen joukkoistamisen keino ovat avoimet innovaatiokilpailut, joita lanseerattiin runsain mitoin esimerkiksi Slushin yhteydessä. Liikkeellä olivat mm. Kemira, Vaisala, Wärtsilä ja UPM omine kisoineen.

Itse pääsin seuraamaan lähempää Vaisalan järjestämää Open Wheather Data Challenge -kilpailua. Sen tuloksena Vaisala sai liudan uusia innovaatio-aihioita, jotka auttavat sitä hyödyntämään avointa säädataa. Niitä Vaisalalle tarjosivat niin startupit, pitemmän linjan yritykset, yksityishenkilöt kuin yliopistotiimitkin eri puolilta maailmaa. Kaiken kaikkiaan kisa avasi Vaisalalle yhteistyö- ja kontaktiverkostoja aivan uudenlaiseen toimijakenttään. Lisäksi 80-vuotisjuhlaansa viettävä yritys sai roppakaupalla positiivista huomiota ja tunnettuutta.

Kysyin Vaisalan tuotekehitysjohtaja Ilkka Mannoselta, mitä kilpailukokemuksesta jäi käteen. Mitä Vaisala oppi ja mitä se suosittelisi muille yrityksille? Näin Mannonen vastasi:

  • Uskalla kokeilla uutta! Se on henkilöllekin positiivinen viesti, joka kertoo yrityksen uudistumiskyvystä ja vaikuttaa motivaatioon. Myös työnantajakuva vahvistuu.
  • On olennaista, että johto osoittaa olevansa täysillä kilpailun takana. Yhtä tärkeää on informoida ja sitouttaa henkilökunta. Samalla päästään perustelemaan sitä, miksi innovaatiotoimintaan osallistetaan myös ulkopuolisia resursseja.
  • Valmistaudu huolella, mutta varaudu yllätyksiin ja ole joustava reagoimaan niihin pitkin matkaa.
  • Määritä tavoite harkiten: mikä on ongelma, johon kilpailun kautta haetaan vastausta. Liian tiukka rajaus karsii osallistujia, liian lavea määrittely puolestaan johtaa epämääräisyyteen.
  • Hyödynnä ulkopuolisia asiantuntijoita monipuolisesti myös kilpailun toteuttamisessa, hakemusten läpikäynnissä ja tuomaroinnissa.
  • Varaudu siihen, että et saa valmiita ideoita, vaan prosessointiin tarvitaan pitempi sitoutuminen. Kilpailun finaali on parhaimmillaan lähtölaukaus pidempikestoiselle yhteistyölle voittajan kanssa. Tämä on myös kilpailijoiden odotus – rahallinen palkinto on vain osa niiden motivaatiosta lähteä kilpailuun mukaan.

Verkottuminen, joukkovoima ja avoimuus ovat siis valttia myös innovaatiotoiminnan uusissa muodoissa. Toivotaan, että innovaatiokilpailut ovat tulleet jäädäkseen ja laajenevat myös pk-kentän käyttöön!

Kirjoittaja

Kommentit

Kommentoi