Digihankkeilla hyvään asiakaspalveluun, irti virastokohtaisista tietojärjestelmistä

Julkishallinnon digitalisointi on ottamassa vauhtia, kun monet hallituksen asettamat kärkihankkeet ovat alkaneet tai ovat pian käynnistysvaiheessa. Nyt on tärkeää, että hankkeet tähtäävät yhteen maaliin ja tavoitteena on palvelujen ns. yhden luukun periaate.

– Digitalisaatio on päivän sana, ja sille asetetut odotukset ovat korkealla. Niin pitää ollakin. Onneksi kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta vaan kyse on nykyisten järjestelmien sovittamisesta yhteen, muistuttaa EK:n asiantuntija Irina Simola.

Luvituksen sujuvoittaminen ja yhden luukun periaatteen edistäminen ovat olleet pitkään elinkeinoelämän keskeisiä tavoitteita. Digitalisoinnissa tavoitteena tulisi olla yksi ”digiluukku”, jonka kautta yritys voi toimittaa kaikki uuteen investointihankkeeseen tai toimintaan vaadittavat tiedot. Saman luukun kautta yritys saisi myös viranomaisten päätökset.

– Viranomaisille toimitettava tieto tulisi saada kaikkien hankkeeseen sidottujen viranomaisten yhteiskäyttöön. Samoin tulisi nykyistä tehokkaammin varmistaa, ettei yrityksiltä kysytä tietoja, jotka viranomaisilla jo on. Tämä keventäisi yritysten hallinnollista taakkaa, Simola tähdentää.

Mitä sitten on meneillään tämän kokonaisuuden eteenpäin viemiseksi? Miten asiakaslähtöisyys näkyy käynnistyneissä digikärkihankkeissa? Näihin kysymyksiin haetaan vastausta tänään keskiviikkona, kun EK kutsui koolle ison joukon ministeriöiden, muun julkishallinnon sekä järjestöjen edustajia. Paikalle kutsuttiin myös palveluita käyttäviä sekä niitä tarjoavia yrityksiä.

 

Tilaisuuden 28.9. esitykset:

Sari Siitonen
Tuomas Vanhanen
Marjukka Saarijärvi
Outi Piirainen
Matias Warsta
Sirpa Alitalo
Riitta Autere
Lars Albäck

Kommentit

Kommentoi