EK:n Yrittäjävaltuuskunta: Suomi kärkeen tekoälyn soveltajana

Yrittäjävaltuuskunnassa katsottiin tekoälyn lähitulevaisuuteen ja jaettiin kokemuksia siitä, kuinka pitkän linjan pk-yrittäjät loikkaavat digiin.

Pitkään odotettu tekoälyn läpimurto on jo realiteetti. Ilmiö on verrattavissa sähköistymisen vaikutukseen, sanoo Suomen hallituksen tekoälyohjelmaa johtava yritysvaikuttaja Pekka Ala-Pietilä tapaamisessaan EK:n Yrittäjävaltuuskunnan kanssa 22.11.

Jotta Suomi kehittyisi kansainvälisessä etulinjassa, tulee tekoäly saada ulottumaan seuraavan viiden vuoden aikana kaikille yhteiskunnan ja elinkeinoelämän osa-alueille. Soveltaminen on Ala-Pietilän mukaan kaiken a ja o.

– Meidän ei tarvitse olla uuden teknologian keksijöitä, mutta sen soveltamisessa meidän on oltava muita nopeampi ja oivaltavampi. Toisilta oppiminen, kokemusten jakaminen ja avoin kulttuuri ovat välttämätön perustaito niin yrityksille kuin koko innovaatioympäristölle. Jos jäämme omaan poteroomme tai vain Suomen perspektiiviin, maailma menee ohi.

Yrittäjävaltuuskunnan kokouksessa napattiin vertaissparrauksen haasteesta kiinni. Iltapäivän aikana kuultiin kolmen yrittäjän kokemuksia siitä, kuinka teknologia on saatu integroitua pk-sektorin liiketoimintaan.

Yrittäjävaltuuskunnan jäsenet Peter Fredman (Fredman Group) ja Daniela Yrjö-Koskinen (Novita) uskovat vertaissparrauksen voimaan.

Case Fredman Group: Elmukelmuista big dataan

Toimitusjohtaja Peter Fredman esitteli perheyrityksen uskaliasta digiharppausta. Materiaalivetoinen Elmukelmun valmistaja uudistui asiakaslähtöiseksi palvelutaloksi.

–Koko homman lähtökohtana oli selvittää, mitä omistajat haluavat yrityksen tulevaisuudelta. Mikä on sen rooli osana omistussalkkua? Mikä on yrityksen elämää suurempi visio? Meillä se kiteytyi käsitteeseen ”täydellinen keittiö”. Menimme asiakastarve edellä, digi oli vain väline.

Niinpä Fredman Group kehitti suurkeittiön ammattilaisille keittiödataan perustuvan digitaalisen johtamisjärjestelmän. Sen avulla he pystyvät hallitsemaan automatisoidusti koko raaka-aineketjua niin hankintalogistiikan kuin laadunvalvonnan näkökulmasta. Sensorit seuraavat mm. raaka-aineiden hygienia- ja ruokaturvallisuusmittareita ja keittiötekniikan häiriöttömyyttä. Mobiili käyttöliittymä ohjaa keittiöprosessia omavalvontasuunnitelman mukaisesti. Tulevaisuudessa tekoälysovellus Chefstein tuottaa asiakkaille ja koko toimialalle lisäarvoa esimerkiksi hävikkiä vähentämällä.

Yrityksen pitkän linjan työntekijät kysyivät Fredmanilta digiloikan aikana, että minkä on muututtava. Oli pakko vastata, että ”kaikki”. Yhdessä saatiin vaativa suunnanmuutos toteutetuksi.

– Ykköshaasteitani oli varmistaa hallitukseen ja taloon sellaiset huippukompetenssit, jotka palvelevat valittua strategiaa. Ja on kysyttävä rohkeasti, mitä itse pystyn antamaan yritykselle. Jos löydän itseäni parempia voimia, niin pyrin värväämään ne mukaan.

Case Novita: Fyysinen tuote laajentui inspiraatioympäristöksi

Neljännen polven perheyrittäjä Daniela Yrjö-Koskinen esitteli lankayhtiö Novitan nousua digitalisaation edelläkävijäksi.

– Meillä bisneksen ytimessä on koko asiakaskokemus – emme siis tarjoa pelkästään lankamateriaaleja, vaan myös käsitöiden tekoon liittyvän inspiraatioympäristön. Se konkretisoituu NovitaKnits.com-verkkopalveluun, joka tarjoaa ilmaisia neulemalleja, vinkkejä, artikkeleita ja kädestä pitäen neuvontaa vaikkapa Youtube-videoiden kautta.

– Mikä tärkeintä, olemme osallistaneet myös Novitan asiakkaat tuottamaan, jakamaan ja rikastamaan sisältöä. Näin NovitaKnits.com-sivustosta on tullut Pohjoismaiden suurin neuleyhteisö, joka toimii monikielisesti niin Pohjoismaissa kuin myös Saksassa kuin Baltiassa.

Eikä tarvitse olla itse diginatiivi tehdäkseen yrityksessään digiloikkaa, Yrjö-Koskinen muistuttaa. Tärkeintä on saada tarvittavien alojen huippuosaajat omaan henkilöstöön ja hallitukseen.

– Olemme mukana kaikissa keskeisissä some-kanavissa. Tämä onkin paitsi tiivistänyt asiakassuhdetta, myös tuonut nuoret aivan uudella tavalla Novitan kuluttajiksi.

Case City Digital: Tekoäly ohjaa kuluttajat ravintolaan

Sarjayrittäjä Ilkka Lavas ostin City-lehden 5 vuotta sitten. Johtavana ajatuksena on yhdistää digimedia ja ravintolatarjonta.

– Tekoälyä hyödyntämällä olemme automatisoineet esim. ravintolasuositusten tuottamisen: robotti prosessoi ihmisten ravintolakommentointia 25 kielellä ja muodostaa sen perusteella ravintolasuosituksia. Suositukset pystytään kohdentamaan osuvasti, kun pohjalla on tietoa nettisurffaajan kulutustottumuksista. Automatisaation ansiosta oma henkilöstö pystyy keskittymään journalististen sisältöjen tuottamiseen ja tapahtumatuotantoon.

Isoin digiloikka liittyy Lavaksen mukaan kuvion skaalautuvuuteen:

– Olemme born global -yhtiö. Pointtina on ollut alusta alkaen se, että pilotoidaan Suomessa ja aletaan nopeasti monistaa kansainvälisesti. Lisensoimme http://eat.fi palvelua nyt ympäri Eurooppaa suurkaupunkeihin. Verkostot ovat tässä avainasemassa: olemme itse pieni ja ketterä toimija, joka menee kimppaan muiden mediatalojen ja alihankkijoiden kanssa.

– Kumppaneina on yli 100 mediaa Iso-Britanniassa, Suomessa ja Saksassa Süddeutsche Zeitungista alkaen. Kasvutavoitteena on luoda maailman suurin ravintolatiedon hakukone, joka auttaa ihmisiä löytämään parhaat auki olevat ravintolat.

Lisätiedot:
www.tekoalyaika.fi on ikkuna Suomen hallituksen tekoälyohjelman aktiviteetteihin ja verkostoihin.

Kommentit

Kommentoi