Daniela Yrjö-Koskinen: Onnistunut omistajanvaihdos ratkaisee yrittäjyyden jatkuvuuden

Sujuva sukupolvenvaihdos on perheyhtiön menestyksen elinehto. Se on myös osa vastuullista omistajuutta – sitä joka myös työllistää ja tuo verotuloja, sanoo Daniela Yrjö-Koskinen.

EK omistajuusohjelma esittää yhteiskuntaan uudistuksia, jotka kannustaisivat ihmisiä ryhtymään yritysten omistajiksi – niin yrittäjinä kuin osakesijoittajina. Tavoitteena on saada taloudellinen hyvä kiertämään ja kasvamaan kaikkien eduksi. Haastattelusarjassa haetaan aktiivisten yrittäjä-omistajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta.

Päivitetäänpä käsitys varmuuden vuoksi tähän päivään: villasukkien, pipojen ja tilkkupeittojen neulominen ei ole vain mummojen ja lumilautailija-hipstereiden hommaa. Kaukana siitä! Pohjoismaiden johtavan käsityölankojen valmistajan Novitan verkkosivuilla on kolmen miljoonan kävijän raja jo rikottu.

Yhtiön verkkoyhteisö (novitaknits.com) neuleohjeineen ja opetusvideoineen toimii viidellä kielellä. Verkkokauppakin pyörii Euroopan laajuisesti. Tänä vuonna 90 vuotta täyttävä Novita on ottanut vahvan otteen digitalisaatiosta jo vuosituhannen alkupuolella. Yhtiö on silti ehta kotimainen työllistäjä. Sen noin 10 miljoonaa villalankakerää kehrätään valtaosin Kouvolan Korialla.

Puikoissa on neljäs sukupolvi. Daniela Yrjö-Koskinen on yksi perheyhtiön kolmesta omistajasta sisarustensa kanssa. Hän astui yhtiön palvelukseen vuonna 1998 markkinointijohtajaksi, viimeiset 8 vuotta hän on ollut toimitusjohtaja.

Suomi tuo Novitan lähes 24 miljoonan euron liikevaihdosta vielä yli 90 prosenttia, mutta kansainvälistymisen suunta on selkeä. Yhtiö solmi juuri jälleenmyyntisopimuksen perinteikkään brittiläisen John Lewis -tavarataloketjun kanssa. Sopimus tuo Novitan langat myyntiin ensi syksystä lähtien yhtiön 30 tavarataloon ja verkkokauppaan Brittein saarilla. Lankojen lisäksi Novita vie Britanniaan koko konseptinsa verkkokauppoineen, neulemalleineen ja opetusvideoineen.

Eivätkä kansainvälistymispyrkimykset jää tähän. Yhtiö neuvottelee viennin laajentamisesta muun muassa Saksaan ja Yhdysvaltoihin.

Vastuullista, kasvollista omistajuutta

EK julkaisi syksyllä Suomalaisen omistajuuden toimintaohjelman. Yrjö-Koskinen haluaa nostaa siitä esille etenkin pk-yritysten kansainvälistymiseen ja kasvuun kannustavia uudistuksia.

Yrittäjyyden toimintaedellytyksiä on kehitettävä edelleen.

– Työmarkkinoiden joustot ja paikallinen sopiminen ovat askelia oikeaan suuntaan. Ylipäätään omistajuuden on oltava houkutteleva vaihtoehto. Pk-yritykset työllistävät kotimaassa ja tuovat verotuloja. Meidän menestyksemme on koko Suomen etu, Daniela Yrjö-Koskinen sanoo.

Erityisen merkittävänä Yrjö-Koskinen näkee EK:n toimintaohjelmassa toimenpiteet, joilla sukupolvenvaihdoksia sujuvoitettaisiin. Lahja- ja perintöverotusta on kehitettävä.

– Vain noin kolme prosenttia perheyrityksistä kykenee jatkamaan kolmannen sukupolven jälkeen. Taustalla vaikuttavat monenlaiset sukupolvenvaihdokseen liittyvät asiat, eivätkä vain käytännön asiat ja raha, vaan myös tunteet. Tämä on elämäntehtävä, johon pitää sitoutua intohimolla. Siksi luopuminenkin voi olla vaikeaa.

Uusi sukupolvi mukaan varhain

Yrjö-Koskinen painottaakin vastuullisen omistajastrategian merkitystä. Novitalla se tarkoittaa muun muassa sitä, että seuraava sukupolvi koetetaan sitouttaa yhtiöön jo varhain.

– Nuorten on saatava miettiä, onko yrittäjyys heitä varten. Omistajan rooleja on monenlaisia operatiivisesta toiminnasta lähtien.

Sukupolvenvaihdoksen suunnittelu ja valmistelu onkin aloitettava hyvissä ajoin. Yrjö-Koskisen mukaan vain neljällä prosentilla suomalaisista perheyrityksistä on dokumentoituna seuraajasukupolven suunnitelma. Vastaavasti globaalisti luku on 25 prosenttia.

Yrjö-Koskinen näkeekin äärimmäisen tärkeänä, että perheellä ja omistajilla on oltava yhteinen tahtotila ja näkemys yrityksen tulevaisuudesta. Kasvollinen omistajuus näkyy myös työntekijöille ja kuluttajille.

Novitalla tähtäin on korkealla.

– Meidän tavoitteemme on olla Euroopan johtava käsityölankojen valmistaja asiakaspalvelukokemuksessa ja suunnittelussa. Se merkitsee myös sitä, että eletään tässä hetkessä ja kehitetään yritystä yhdessä työntekijöiden kanssa. Suunta on hyvä. Vielä 3–4 vuotta sitten verkkosivustomme suurin käyttäjäryhmä oli 50 vuotta täyttäneet. Tänään enemmistössä ovat 25–35-vuotiaat, Daniela Yrjö-Koskinen sanoo.

 

Kolme tärppiä Danielasta

Mitä harrastat? Hektisen työn vastapainona on osattava antaa mielen levätä. Minulle parasta meditaatiota ovat kävely ja ratsastaminen metsässä. Olen myös joogannut jo pitkään. Sillä on samanlaisia rentouttavia vaikutuksia kuin neulomisella. Neulon itse kaulahuiveja ja pipoja, jätän vaikeimmat mallit osaavammille.

Mitä sinusta ei tiedetä? Olen kärsinyt pitkään korkean paikan kammosta. Viime syksyn vaellusmatkalla Bhutanissa jouduin kohtaamaan pelkoni. Kun turvakaiteita ei ollut, jouduin kohtaamaan pelkoni ja pääsin korkeanpaikan kammostani eroon. Mahtava tunne!

Ohjeeni uudelle yrittäjälle. Tartu rohkeasti uuteen ja uskalla tavoitella unelmiasi.

 

Tutustu myös edellisiin omistajuushaastatteluihin:

Ilpo Kokkila: Aika nostaa omistajuus päättäjien agendalle

Iris Mäkinen: Yrittäjä isolla Y:llä

Mikko Isotalo: Vaurastuminen ei saisi olla salailun kohde

Eero Kotkasaari: Helpotusta sukupolvenvaihdoksiin

Peter Fredman: Uusi sukupolvi, uusi digiaika

Valokuva: Novita

Kommentit

Kommentoi