Anna-Kaisa Auvinen, STJM: Kallis hinta ei takaa tuotteen vastuullisuutta

Vaateteollisuudelta vaaditaan entistä suurempaa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Kuluttajat ovat heränneet kysymään, mitä löytyy halvan vaatteen tuotantoketjusta. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen pitää kuluttajapainetta hyvänä asiana.

”Joskus on hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä vaatteen halvan hinnan takana on”, Auvinen toteaa.

”Kallis hinta ei toisaalta myöskään aina takaa tuotteiden vastuullisuutta kuluttajille. Kuluttajan näkökulmasta on aina hyvä tietää brändi, tuntea kuka on sen takana ja kuka viime kädessä vastaa, että asiat on hoidettu hyvin.”

Tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö Suomen Tekstiili ja Muoti ry syntyi vuona 1997, kun Tekstiiliteollisuusliitto ry ja Vaateteollisuuden Keskusliitto VATEVA ry yhdistyivät. Järjestön juuret ulottuvat vuoteen 1905, kun Tampereella perustettiin Kutomateollisuuden Työnantajain liitto.

Anna-Kaisa Auvinen toteaa, että vastuullisuuden kenttä on tekstiili- ja muotialalla haastava, mutta mahdollisuuksia täynnä.

”Eniten huomiota saavat käytettävät materiaalit ja tuotantoketjut: missä tuotteita valmistetaan, ja minkälaisissa oloissa niitä valmistetaan. Ympäristökysymykset ovat myös yksi tärkeä vastuullisuuden osa-alue. Tähän liittyvät muun muassa väriaineet, onko tuotantotehtailla ympäristöasiat kunnossa, mihin jätevedet menevät, puuvillan kasvatukseen liittyvä vesi, ja niin edelleen. Uutena aspektina alalla ovat nousseet esiin mikromuovit.”

Auvinen toteaa, että vaikka vastuullisuuskysymykset ovat kuluttajille koko ajan tärkeämpiä, niitä lähestytään helposti liian suoraviivaisesti.

”Esimerkiksi mikromuoveista keskusteltaessa helposti unohdetaan se, että keinokuitumateriaaleilla on myös paljon hyviä ominaisuuksia. Helposti ajatellaan, ettei niitä saisi käyttää ollenkaan, vaan kaiken pitäisi olla esimerkiksi puuvillasta. Sekään ei ole näin yksioikoista: puuvillan kasvatuksen lisääminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Vastuullisuuskysymyksissä pitäisi nähdä isompia kokonaisuuksia”, Auvinen toteaa.

Koska vastuullisuus liittyy yrityksen kaikkeen toimintaan, pitää valintojen ja työn lähteä ylimmästä johdosta.

”Yrityksen johdon merkitys vastuullisuuskysymyksissä ja -raportoinnissa on ensiarvoisen tärkeää. Vastuullisuusajattelun pitäisi olla yritysjohdossa sisäistettynä, ei sälytettynä pelkästään vastuullisuus- tai viestintäasiantuntijoille. Vastuullisuuden täytyy olla aidosti johdon agendalla.”

Johtajan vinkki johtajalle: Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen patistaa tarttumaan vastuullisuuteen ja ryhtymään toimeen.

”Jos jokin on epäselvää, pitää pyytää apua. Koko henkilöstön sitouttaminen on tärkeää. Tänä päivänä ensiarvoisen tärkeää on myös avoimuus. Avoimuus kasvattaa luottamuspääomaa koko yrityksessä.”

Kuuntele Apple Podcastina Kuuntele Android-laitteessa Kuuntele Spotifyssa Podcastin RSS-tilauslinkki

Kommentit

Kommentoi