Kiesiläinen bloggaa: Suomen apteekkisääntely estää tehokkaan lääkkeiden verkkokaupan

Ruotsissa verkkokaupan osuus lääkemyynnistä on jo 11 %, kun Suomessa jäädään alle prosenttiin. Eron taustalla on Suomen vanhanaikainen apteekkisääntely.

Yksinkertaisen verkkokaupan käynnistäminen onnistuu nykyään varsin helposti. Tarjolla on lukuisia valmiita ohjelmistopaketteja, joilla tilausten vastaanottaminen ja maksuliikenne saadaan toimimaan parissa päivässä.

Aidosti tehokkaan ja suuren volyymin verkkokaupan rakentaminen on kuitenkin vaativaa ja edellyttää huomattavia investointeja. Ääriesimerkkinä mainittakoon tehokas vaatteiden verkkokauppa Zalando, joka investoi verkkokauppansa kehittämiseen pelkästään tänä vuonna arviolta 300 miljoonaa euroa.

Samoin aidosti skaalautuvan ja tehokkaan koko maata palvelevan lääkkeiden verkkokaupan kehittäminen maksaisi useita miljoonia euroja. Se vaatisi asianmukaiset varastotilat, IT-järjestelmät ja ennen kaikkea asiakaspalvelukeskuksen. Asiakaspalvelussa on oltava riittävä määrä ammattitaitoisia farmaseutteja ja proviisoreita verkkokaupan kaikkina aukioloaikoina. Verkkokaupassa asiakkaat eivät tyydy samoihin aukioloaikoihin kuin kivijalkamyymälöissä, joten tämän järjestäminen vaatii jo huomattavaa liiketoiminta volyymiä.

Suomalainen apteekkilupajärjestelmä taipuu kuitenkin huonosti näihin vaatimuksiin. Apteekkiluvat ovat Suomessa tilakohtaisia. Tämä tarkoittaa että apteekkiluvan haltija joutuu pääsääntöisesti luovuttamaan kivijalkaliikkeen ja verkkokaupan asiakkaille tuotteet samasta tilasta. Useimpien verkkoapteekkien lähetykset lähetetään kivijalkamyymälöiden takahuoneista. Tämä ei ole lainkaan skaalautuva tai muutenkaan tarkoituksenmukainen toimintamalli verkkokaupalle.

Ruotsissa asiat ovat toisin. Viimeisen parin vuoden aikana lääkkeiden verkkokauppa on kasvanut länsinaapurissamme huimaa vauhtia. Nykyisin 11% kaikista lääkkeistä myydään Ruotsissa verkkoapteekkien kautta. Suomessa verkkokaupan osuus on Fimean mukaan alle yhden prosentin.

Toinen ratkaiseva seikka verkkokauppojen yleistymiseen on hintakilpailun salliminen. Verkkokauppa ei lähde yleistymään ellei verkkokauppojen tehokkuudesta syntyviä kustannushyötyjä voida antaa lääkkeiden käyttäjille. Ruotsissa itsehoitolääkkeiden hintakilpailu on sallittu ja tällä on iso vaikutus verkkokaupan suosioon. Tehokkaimmat verkkoapteekit voivat tarjota palveluitaan muita halvemmalla.

Suomen apteekkisääntely kaipaa pikaisesti uudistuksia, joilla sallitaan digitalisaation mahdollistamat tehokkaat toimintamallit turvallisuudesta tinkimättä.

Kirjoittaja

Kommentit

Kommentoi