Samassa veneessä

Sosiaali- ja terveydenhuolto on tällä hetkellä kovassa murroksessa ja suurten muutospaineiden alla. Kuntaliiton tiedotteen mukaan lähes puolet kunnista joutui nostamaan tuloveroprosenttiaan vuodelle 2014. Kunnallisverojen korotusten takana ovat heikko talouskehitys ja suuret valtionosuusleikkaukset. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, että meidän kaikkien tulee tehdä entistä enemmän yhteistyötä tarjotaksemme laadukkaat peruspalvelut myös jatkossa.

Miika Liimatta, MilaPro
Miika Liimatta, MilaPro

Olen viime aikoina usein joutunut toteamaan, että lastensuojelusta tai sote-palveluista uutisoidaan mediassa erittäin kielteiseen sävyyn. Lisäksi usein mediassa pyritään löytämään jokin keino vastakkainasettelulle, jolla eri toimijat saataisiin kuvatuksi toistensa vastakohtina tai vihollisina. Tosiasia kuitenkin on, että me kaikki kentän toimijat olemme samassa veneessä ja teemme työtä saman asian puolesta – asiakkaan puolella. Samaa mieltä ovat myös kuntien, yhteisöjen ja muiden palveluntuottajien työntekijät, joiden kanssa olen asiasta puhunut. Onnistuaksemme luomaan positiivisen yhteistyön kierteen me tarvitsemme mukaan myös kolmannen valtiomahdin – median. Olisi erittäin toivottavaa, että lastensuojelusta ja muista sosiaali- ja terveyspalveluista uutisoitaisiin myös positiivisia asioita ja tarinoita onnistumisista – niistähän ihan tavallinen lastensuojelun arki pääasiassa koostuu.

Positiivisen yhteistyön kierteen lisäksi tarvitsemme paljon konkreettisia muutoksia nykyisiin käytäntöihin, jotta voimme tämänhetkisillä resursseilla tarjota jatkossakin laadukkaat peruspalvelut niitä tarvitseville. Itse olen viime vuosina ollut paljon tekemisissä kilpailutusten kanssa ja syvällä rintaäänellä voinen todeta, että nykyisissä tarjouskilpailuissa on vielä rutkasti parantamisen varaa. Nyt käytössä oleva puitesopimukseen tähtäävä järjestelmä on kallis, raskas eikä edesauta käyttäjäasiakkaan asemaa. Lisäksi puitesopimusjärjestelmä betonoi tietyn alueen palvelutarjonnan niin pitkäksi aikaa, että uusien palveluntuottajien ja palvelukonseptien jalkautuminen on lähes mahdotonta. Itse kannattaisin esimerkiksi Kuntaliiton ylläpitämää avointa kilpailutusikkunaa, johon myös uudet palveluntuottajat saisivat rekisteröityä, jos ehdottomat laatuvaatimukset täyttyvät. Tämä laajentaisi palvelutarjontaa ja keventäisi hankintaprosessia sekä ottaisi laajemmin huomioon asiakasnäkökulman.

Tehtävää on vielä paljon ja monella eri tasolla. Pääasia kuitenkin lienee, että me teemme työtä yhdessä käyttäjäasiakkaan hyväksi – tuottamalla hänelle parasta mahdollista hoitoa ja hoivaa. Nyt tarvitsemme rivakoita yhtäaikaisia vetoja, että me saamme Suomi-nimisen hyvinvointivaltion uudelleen kovaan vauhtiin.

Miika Liimatta
Kehitysjohtaja
MilaPro – yhteenliittymä

 

Kommentit

Kommentoi