Myyntitaito voi pelastaa Suomen

30.12.2014
Susanna Paloheimo, Eskimo Finland Oy

Susanna Paloheimo, Eskimo Finland Oy

Kuopion TE-keskuksessa on kuulemma tehty ihme. Uusi johtaja on pannut virkailijat myymään ja markkinoimaan! Tuloksena 49 prosenttia maan keskiarvoa enemmän täytettyjä työpaikkoja. Niinpä.

Suomalainen insinööri pelastaa maailman, minulla on tapana sanoa. Rakastan suomalaisten kehittämiä cleantech-innovaatiota ja niihin liittyvää uudisraivaajahenkeä. Ajatelkaas, mitä voisi tapahtua, jos suomalaiseen tuotekehitykseen käytettävällä intohimolla suhtauduttaisiin myös myymiseen. Koko maa voisi pelastua.

Tässä maassa on aina palvottu tuotetta ja tuotantoa. Ei siinä mitään pahaa ole. Mutta maailman muuttuessa olisi vihdoin aika oppia aidosti palvomaan ja palvelemaan asiakasta. Katsomaan asiaa ensin ihan aidosti asiakkaan silmin. Ja vasta sitten kaivaa ne omat prosessi&tuotekehitys-prillit päähän.

Asiakaskokemuksesta puhuvat vallankin internetissä nyt ”kaikki”. Twitteristä löytyy satoja keskusteluja tunnuksella #cx, customer experience. Koska Suomessa vielä niin kovin harvat yritykset ovat nostaneet asiakaskokemuksen kehittämisen aidosti toimintansa keskiöön, ihmeitä on mahdollista tehdä muuallakin kuin Kuopion TE-keskuksessa.

Jarruna toimivat ne, joiden mielestä myyjät ovat helppoheikkejä, epäluotettavia ja puskevat kaupassakin kysymyksineen reviirille. Tuulta purjeisiin puhaltavat ne, jotka saavat kicksit asiakkaan ongelman ratkaisemisesta ja lisäpalveluiden myymisestä. Ja näiden molempien esimiehet, jotka kabineteissa seuraavista kehitysprojekteista päättävät. Kumpaan joukkoon sinä haluat jatkossa kuulua?

Susanna Paloheimo
strategia- ja brändijohtaja
Eskimo Finland Oy

Kuva: Anna Dammert