Tehot irti tieliikenteestä

Tiina Haapasalo
Tiina Haapasalo, EK

Verraton tieverkko ja ’Peppi’-rekat voisivat olla avaimemme maailman kaupan porteille. Kun satamiin johtavat tiet ovat vaivattomasti liikennöitävässä kunnossa ja mitoitettu myös suurimmille rekoille, yritysten logistiikka tehostuu. Syntyyhän kaupan ja teollisuuden kilpailukyvystä jopa kolmannes logistiikasta.

Suomen mittakaavassa ja väljyydessä on suuremmista, kokonaispainoltaan jopa 76 tonnisista ja 25 metrisistä rekoista mahdollista ottaa kaikki hyöty irti. Erityisen hyvin tällaiset perinteistä suuremmat rekat sopivat metsäteollisuuden kuljetuksiin, mutta myös merikonteille ja päivittäistavarakaupan runkolinjakuljetuksiin. Tehokkuudella on myös myönteisiä vaikutuksia ympäristöön ja turvallisuuteen.

Naapurimaassamme Ruotsissa on testattu vieläkin suurempia rekkoja. Esimerkiksi Göteborgin ja Malmön terminaalien välillä kulkee yöaikaan 32,5 metrin ja 80 tonnin voimarekka, oikea rekkojen Peppi.  Ruotsissa rekan painoja voidaan nostaa kokeiluluontoisesti jopa 90 tonniin. Sama on mahdollista Suomessakin ja kokeilut ovat käynnistyneet puukuljetuksissa.

Tämä kaikki vaatii kuitenkin panostamista tieinfran kuntoon. Teitä ei saa päästää rapistumaan nykyisellä tahdilla. Myös teiden kestävyyttä ja kuntoa on mitattava säännöllisesti, jotta tehokkuus maanteillä voitaisiin nostaa huippuunsa. Vai onko meillä varaa vuosittain jättää käyttämättä reilun sadan miljoonan euron etua, joka kertyy suuremman lastin koon ja täyttöasteen myötä?

Tiina Haapasalo
johtava asiantuntija
Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Kirjoitus on julkaistu myös ROTI-sivustolla 2.3.2015. ROTI 2015 kokoaa yhteen yli 90 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista. Valtiolle, kunnille ja toimialalle esitetään laajalla skaalalla yli 130 suositusta.

Kommentit

Kommentoi