Blogissa: Digitaalisuudella kestävään kasvuun

Digitaalisuus on paljon muutakin kuin tuottavuuden tehostamista automaatiolla. Se on avain uusiin toimintamalleihin ja liiketoimintoihin, johtaja Teija Lahti-Nuuttila (Tekes) kirjoittaa.

Johtaja Teija Lahti-Nuuttila, Tekes. // Kuva: Markus Sommers, 29.4.2015, Helsinki
Teija Lahti-Nuuttila, Tekes // Kuva: Markus Sommers

Kestävään kehitykseen digitaalisuus luo aivan uuden ulottuvuuden ja mahdollistaa siirtymisen kohti kiertotaloutta. Bisnesmahdollisuudet ovat valtavat.

Esimerkiksi suomalainen Enevo Oy on menestynyt tuomalla älyä jätehuoltoon. Enevon konseptin ytimessä on jätesäiliön kanteen sijoitettu langaton sensori, joka mittaa säiliön täyttöastetta ja lähettää tiedon mobiiliverkon välityksellä palvelimelle.

Palvelin laskee optimaalisen tyhjennysvälin ja reitit jäteautoille, joten säiliöt voidaan tyhjentää oikeaan aikaan ja vältytään turhalta ajolta. Tämä vähentää jäteautojen ajoa, polttoaineen tarvetta ja päästöjä sekä kustannuksia noin 30 prosenttia.

Enevo on alan uranuurtajia, joten sillä on valtavat mahdollisuudet. Jätehuolto on globaalisti biljoonan dollarin bisnes, josta puolet tulee logistiikasta.

Digitaalisuus luo huikeita mahdollisuuksia energiatehokkuuteen ja päästöjen vähentämiseen, mistä on nähty vielä vasta murto-osa.

Esimerkiksi Skaalan ikkunaratkaisussa hiilidioksidi- ja kosteusanturit on asennettu ikkunoissa olevaan ilmanvaihtolaitteeseen, minkä ansiosta ilmanvaihtoa voidaan säätää huonekohtaisesti. Alfa cLean-ikkunat voivat kommunikoida keskenään langattomasti tai kiinteän verkon avulla. Ratkaisu tuo etuja energiatehokkuuteen etenkin korjausrakentamisessa.

Digitaalisuus on mahdollistanut sellaiset uudet liiketoimintamallit kuten AirBnB ja Uber. Ensin mainittu tarjoaa majoituspalveluja ilman omaa hotelliverkostoa ja toinen liikkumispalveluja ilman omaa ajoneuvokalustoa. Älyn avulla resurssit on saatu tehokkaaseen käyttöön ja synnytetty uutta bisnestä.

Hieno kotimainen innovaatio on internetissä kuluttajille tavaranvaihtopalvelua tarjoava Swap.com.

Markkinat huutavat ratkaisuja, joilla voidaan vähentää päästöjä, tehostaa energian ja raaka-aineiden käyttöä sekä siirtyä kestävään energiajärjestelmään.

Cleantech-markkinan on arvioitu kaksinkertaistuvan yli tuhanteen miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä. Tekes auttaa yrityksiä tarttumaan näihin kasvumarkkinoihin CleanWeb-ohjelmansa avulla, jossa digitaalisuuden hyödyntäminen on avainroolissa.

Resurssiviisas talous on yksi kestävän kehityksen kulmakivi. Vähemmästä enemmän on mahdollista digitaalisuuden avulla.

Siihen ei tarvita rakettitiedettä, vaan pikemminkin hyvä bisnesidea hyödyntämään ict-osaamista uusilla liiketoiminta-alueilla. Suomalaisilla yrityksillä on tässä näytön paikka, meillä kun on hyvää osaamista niin informaatio- kuin cleantech-alueilla.

Johtaja Teija Lahti-Nuuttila
Tekes, Biotalous ja cleantech

Euroopassa vietetään tällä viikolla kestävän kehityksen viikkoa.

Kommentit

Kommentoi