Kuluttajansuojalainsäädäntö pohjautuu nykyään merkittäviltä osin EU-direktiiveihin. Esimerkiksi kulutushyödykkeiden markkinointia ja kuluttajaluottoja koskevan sääntelyn taustalla on EU-direktiivit, joilla on pyritty yhdenmukaistamaan EU:n jäsenmaiden kuluttajansuojalainsäädäntöä.
Kuluttajaturvallisuuslaissa lähtökohtana on, että kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelujen on oltava turvallisia. Laissa säädetään elinkeinonharjoittajien velvollisuudesta varmistaa, ettei kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta aiheudu vaaraa kuluttajan terveydelle tai omaisuudelle. Tuotevahingosta johtuvista vahingonkorvausvastuista puolestaan säädetään erityisesti tuotevastuulaissa.
EU:ssa on parhaillaan uudistamassa ja modernisoimassa kuluttajansuojasäännöksiä. Tarkempia säännöksiä on tulossa kuluttajan oikeuksiin etä- ja kotimyynnissä, markkinointiin ja asiakassuhteisiin sovellettaviin menettelyihin, kuluttajasopimusten kohtuuttomiin ehtoihin ja hintailmoituksiin liittyen. Muutettavaksi ehdotettuihin direktiiveihin ollaan lisäämässä nykyistä tarkempia säännöksiä esimerkiksi rikkomuksista määrättävistä seuraamuksista.
Lisäksi EU:ssa on valmistumassa uudet direktiivit kuluttajasopimuksista sekä tavaran kaupassa että digisisältöjen ja –palveluiden toimittamisessa.
Direktiiviehdotukset ovat osa Kuluttajat vahvempaan asemaan –toimenpidepakettia (”New Deal for Consumers”). Direktiiviehdotuksien odotetaan valmistuvan kevään 2019 aikana.