Digitaalisilla alustoilla kiinni uudenlaiseen kasvuun

Tulosta

Monet kiertotalouden innovaatiot liittyvät niin kutsutun alustatalouden uudenlaisiin tapoihin käyttää tuotteita ja palveluita. Etenkin digitaaliset palvelualustat ja markkinapaikat luovat uusia arvonluonnin mahdollisuuksia yritysten, mikroyrittäjien ja käyttäjien välille.

Nämä bisnesmallit ovat nopeasti ottaneet paikkansa osana kiertotalouden uutta työkalupakkia. Parhaimmillaan digitaaliset palvelut auttavat hyödyntämään resursseja entistä tehokkaammin, kun esimerkiksi yksityisautot ovat useamman ihmisen käytössä ja hävikkiruoka saadaan kaatopaikan sijaan ihmisten lautasille. Resurssitehokkuuden taustalla on myös digitaalisen bisneksen peruspiirre: tärkeimmät palvelun osat tuotetaan aineettomasti verkossa ja mobiilisti, vaikka palveluita edelleen kulutetaan fyysisessä ympäristössä.

Ei ole mikään ihme, että palvelualustojen ajatellaan olevan kiertotalouden tärkeimpiä uusia teknologioita. Niiden avulla yritykset voivat laajentaa toimintaansa ennennäkemättömällä tavalla yli markkinarajojen. Myös toiset yritykset voivat liittyä alustoihin ja kehittää bisnestään ketterien teknologiayritysten yhteistyökumppaneina.

Alustatalouden bisnesmallit haastavat voimakkaasti nykyrakenteita ja mullistavat nopeasti monia toimialoja. Alustatalous on kuitenkin tullut jäädäkseen ja on oletettavasti merkittävässä roolissa kiertotalouden päämäärien saavuttamisessa.

Vertaiskaupan suosio kasvaa kohisten

Ihmisiä kiinnostaa yhä enemmän kestävä kuluttaminen ja tuotteiden uudelleenkäyttö. Tästä kertoo esimerkiksi se, että käytetyn tavaran kauppapaikkojen suosio on suorastaan räjähtänyt muutaman viime vuoden aikana. Suosiota ei selitä pelkästään ostamisen helppous tai tuotteiden edullisuus, vaan vetovoimaan liittyvät vahvasti myös ihmisten kohtaamiset ja tuotteiden merkitykselliset tarinat.

TORI.FI on noussut Suomen johtavaksi tavaran kierrättämisen alustaksi kuudessa vuodessa. Nyt palveluun ladataan päivittäin jo 30 000 ilmoitusta, joissa kaupataan monenlaisia kulutustavaroita, autoja ja asuntoja. Yritys on osa norjalaista Schibsted-mediakonsernia, joka pyörittää vastaavia markkinapaikkoja jo 30 maassa. Torin juuret johtavat Ruotsissa vuonna 2000 aloittaneeseen Blocket.se-palveluun.

Monesti uudentyyppiset palvelut voidaan nähdä uhkana perinteiselle liiketoiminnalle. Yhä useampi yritys on kuitenkin nähnyt niissä myös yhteistyön mahdollisuuksia. Tähän johtopäätökseen on tullut esimerkiksi LUNDIA, joka myy outlet-tuotteitaan suoraan Tori.fin ja muiden markkinapaikkojen kautta. Torin kaltaiset alustafirmat yhteistyökumppaneineen voivat tarjota kuluttajille myös yhteisiä konsepteja: kun perhe löytää markkinapaikan kautta asunnon, muut yritykset myyvät uuteen kotiin huonekalut ja kodinkoneet.

Alustatalouden uudet liiketoimintamallit haastavat myös viranomaistyön. Miten jälkimarkkinoita verotetaan? Miten huolehditaan yksityisyyden suojasta? Miten toimia, jos jälkimarkkinoille ilmestyy varastettua tavaraa? Tori.fi toimii aktiivisessa yhteistyössä sekä viranomaisten että kuluttajien kanssa huolehtiakseen, että palvelun käyttäjät ovat tyytyväisiä eikä yrityksen maine tahriinnu hämärästä toiminnasta. Brändin arvo on digitaalisessa maailmassa tärkeä, sillä käyttäjät siirtyvät surutta ja nopeasti kilpailevien palvelujen piiriin, mikäli kokemus ei ole hyvä.

Mobiilipalvelulla vähennetään ruokahävikkiä

Suomalainen kasvuyritys LUNCHIE auttaa ravintoloita myymään ylijääviä lounasannoksia sekä muita erikoistarjouksia suoraan asiakkaille mobiilipalvelun kautta. Käyttäjät voivat etsiä ja ostaa ruoka-annoksia sovelluksen avulla ja noutaa nämä ravintolasta haluamanaan aikana. Palvelua on kehitetty tiiviisti yhdessä asiakkaiden ja ravintola-alan ammattilaisten kanssa, jotta se todella vastaa tarpeita ja kannustaa vähentämään ruokahävikkiä.

Yksi Lunchien ravintola-asiakkaista on RESTAMAX, joka omistaa muun muassa useita rinneravintoloita, huippukokkien luotsaamia konseptiravintoloita sekä joukon Helsingin parhaita meksikolaisia ravintoloita. Yhtiön 12 lounasravintolaa myyvät Lunchien palvelun kautta ylijääneitä lounasannoksia edullisemmin take awayna.

Lunchien kaltainen digitaalinen palvelualusta on nopeasti skaalattavissa ja monistettavissa kansainvälisille markkinoille. Yrityksen suunnitelmissa onkin laajentaa palvelua Euroopan kaupunkeihin ja muihin keskittymiin. Yrityksen liiketoimintamalli tuo monia hyötyjä myös sen yhteistyökumppaneille: mukana olevat ravintolat pystyvät pienentämään jätemääriä, toimimaan vastuullisesti sekä tavoittamaan uusia asiakkaita kehittämällä jälkimarkkinoille innovatiivisia tuotekonsepteja.

Hävikin pienentämiseen on monia konsteja

Toinen ruokahävikkiä vähentämään kehitetty kiinnostava digipalvelu on HÄVIKKIMESTARI, jonka taustalta löytyy Lassila & Tikanoja. Se perustuu ruokahävikin jatkuvaan seurantaan osana ruoan valmistusta, tarjoilua, varastointia ja tilauksia sekä pois heitettyjen tuotteiden ja raaka-aineiden kirjaamiseen. Hävikin näkyväksi tekemisen, syiden selvittämisen ja työntekijöiden kouluttamisen avulla Hävikkimestari on vähentänyt hävikkiä jopa 45 %. Tämä näkyy suoraan ravintolan kulujen pienenemisenä.

On silti hyvä muistaa, että alustat tai digitaaliset palvelut eivät ole aina se ainoa malli resurssien tehokkaampaan käyttöön. Joskus toimiva malli syntyy suoraan eri tahojen välille. Tästä mainio esimerkki on YHTEINEN PÖYTÄ. Se on Vantaan kaupungin ja seurakunnan perustama verkosto, joka kehittää yhteisöllistä ruoka-aputoimintaa ja hävikkiruoan keskitettyä jakelua. Verkostoon kuuluu jo noin 30 kauppaa, elintarviketehdasta ja tukkua, jotka lahjoittavat hävikkiruokaa. Noin 35 yleishyödyllistä organisaatiota jakaa ruuan eteenpäin sitä tarvitseville.