Satu Toivonen
Työssä
Olen tiedottaja ja viestintävastuullani ovat muun muassa yrittäjyyden, EU-politiikan, kansainvälisen kaupan sekä ilmastonmuutoksen ja vihreän kasvun teemat. Päivittäistä työmaatani ovat mediasuhteet, mutta tuotan myös sisältöä EK:n eri kanaviin.
Innostun, kun pääsen viestinnällistämään mutkikkaita ja abstrakteja sisältöjä. Mikä on villakoiran ydin? Mikä siinä on uutta? Miten kertoa se selvällä suomen kielellä? Miksi päättäjän tai lukijan pitäisi kiinnostua? Mitä se tarkoittaa ihmisten ja yritysten arjessa?
Koska yhteiskunnallinen vaikuttaminen on EK:n perustehtävä, koko organisaatiomme tekee viestintää. Saan tehdä töitä EK:n asiantuntijoitten kanssa, jotka ovat alojensa huippuosaajia.
Vapaa-aika
Olen koko ikäni rakastanut kielten opiskelua. Vahvoista kielistä kaikkein läheisin on viro, joka on avannut portit myös virolaisuuteen laajemmin. Räägin eesti keelt soravalt – ja alati kui vähegi võimalik. Eli puhun viroa sujuvasti – ja aina kun vähänkin mahdollista.
Vapaa-aikaan kuuluu myös yhdistystoiminta. Läpi vuosien olen aina toiminut jossain yhdistyksessä, harrastuspiirissä tai kansalaisjärjestössä. Tällä hetkellä olen aktiivisin Satamasaarelaiset ry:ssä, joka on sadan kesämajan yhteisö Vuosaaren edustalla. Kesät vietän tietysti saaressa omassa kesämajassa fiilistellen.
Perhe on tärkein. Olen hyvin omistautunut täti sisareni lapsille.
Ensimmäinen työpaikkani
Ensimmäinen pysyvämpi työpaikkani oli palvelualalla, kun sain opiskeluaikana töitä myymäläetsivänä. Jäljitin ja paljastin anastuksia niin keskustan tavarataloissa kuin lähiöiden ruokakaupoissa.
Tein myymäläetsivän hommaa vain parin vuoden ajan, mutta se on jättänyt pysyvän jäljen myymäläkäyttäytymiseeni. Kun käyn kaupoissa, osaan yhä vaistonvaraisesti välttää eleitä, jotka saattaisivat herättää valppaan myymäläetsivän huomion. En vahingossakaan jää räpläämään kännykkää valvontakameroiden hämäriin katvealueisiin. Tai kulje kosmetiikkahyllyn ohi käsilaukun suu tarpeettoman avonaisena. Jos haluan mennä sovituskoppiin, ilmoitan siitä kuuluvalla äänellä lähimmälle myyjälle, katsekontaktia karttamatta. Mitä selkeämpää on asiakkaan käytös, sitä yksiselitteisempää on myymäläetsivän työ!