Tässä kokouksessa alustuksen piti Microsoftin General Manager Liisa Peltonen
Miten sitoutamme ja luomme parhaiten yhteishenkeä hybridityössä?
- ”Multitaskaaminen” häiritsee kokouksiin keskittymistä, emmekä tiedä osallistutaanko tapaamisiin oikeasti
- Miten yhteishenkeä rakennetaan, riippuu siitä mikä on organisaation lähtökohta hybridityöhön. Toisissa organisaatioissa on totuttu siihen, että ei tavata kollegoita kasvokkain. Jokaisen organisaation tulee luoda omat toimintatavat.
- Tulisi harkita miksi saavutaan työpaikalle, missä työtä voidaan tehdä parhaiten
- Tiimeille on annettu mahdollisuus päättää miten työtä tehdään. Kun on sovittu läsnäolosta työpaikalla, niin silloin tavoitteena on tehdä töitä, joissa kohtaamisesta on eniten hyötyä. Mitä tehdään silloin, kun kohdataan? Työ on rakennettu ottaen huomioon milloin kasvokkain tekeminen on mielekkäintä. Miten perustellaan työpaikalle saapuminen. Pelkkä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen ei riitä.
- Mietitään miten voidaan luoda verkostoja. Ihmisten saattamista yhteen ja ristiin tiimien kesken tehdään jo perehdyttämisvaiheessa.
- Yhteishenkeä voidaan luoda sopimalla hybridityön rutiineista
- Esihenkilöllä on suuri vastuu huolehtia tiimiläisten kuulumisesta hybridinä toimivaan työyhteisöön
- Omat johtamisen mallit olisi kyseenalaistettava!
- Tiimeillä menee jo hyvin keskenään > miten yhteishenkeä tiimien välille? (kipuilu nyt täällä)
- Verkon voima tasa-arvoistamiseen ei näytä toimivan, hyvin vähän ei-aikataulutettua aikaa
- Fyysiset kohtaamisen kuormittavat yllättävän paljon (tauko vai aivojen tottuminen?)
Vinkki 1: juhla yms. tekemisten vajetta on. Voidaan hyödyntää, esimerkiksi tiimitehtävä tapaamisten yhteyteen
Vinkki 2: Tunnistetaan paremmin kokoontumisten tarkoitus ja vasta sen jälkeen mietitään miten toteutus tehdään. Mitä pitää saada aikaan? Onko Teams aina paras vai vain helppo rutiini?
Vinkki 3: Positiivinen ja agile tapa toimia > vaihdetaan Teamsit läsnäkokouksiin kun kaikki ovat toimistolla
Vinkki 4: Jokaiselle vastuu miettiä toimivuutta (inklusiivisuus), ei vain esihenkilöiden tehtävä. Itsensä johtaminen ja omistajuus asialle vaaditaan. Valmentava johtaminen on tätä.
Vinkki 5: Globaalit tiimitkin ovat muutoksessa, vaikka periaatteessa pandemiatilanne ei ole uusi
Vinkki 6: Uusiakin keinoja on: ”kahvilatapaamiset” – esihenkilö käytettävissä (pvm ja aika)
Vinkki 7: Kysytään itse itseltämme yhteisesti ”Mitä haluamme tältä työyhteisöltä/työltä?”
Vinkki 8: Johtoryhmätyöskentely on oma tarinansa. Pohdittava erikseen.
Vinkki 9: Taisteltava johtamisen tapojen muuttamisesta, vesiputousmalli ei toimi hybridityössä (johto haluaa pitää kiinni vanhasta, hybridityössä on luotettava paljon enemmän kuin aiemmin).
Vinkki 10: Nyt kriisimoodissa ollaan jälleen, skenariot