Elinkeinoelämän luottamus jatkoi nousuaan

29.07.2024

Yritysten talousluottamus oli heinäkuussa nousussa muilla päätoimialoilla paitsi vähittäiskaupassa.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit heinäkuussa 2024

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

Luottamusindikaattorin päätulokset ja aikasarjat

Teollisuudessa luottamusta mittaava saldolukema oli heinäkuussa -12. Luottamus nousi kahden pisteen verran edelliskuun tarkistetulta tasolta. Luottamusindikaattori on yhä selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on +1.

Heinäkuussa rakentamisen luottamusta kuvaava saldoluku nousi arvoon -34. Saldoluku oli kaksi pistettä enemmän kuin kesäkuun tarkistettu lukema. Pitkän aikavälin keskiarvo on -8.

Palveluiden luottamus nousi pisteen verran heinäkuussa. Luottamusta mittaava saldoluku oli +1. Palvelualojen indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +11.

Vähittäiskaupassa luottamus laski heinäkuussa edelliskuusta lukemaan -12. Tämä on kolme pistettä vähemmän kuin kesäkuun luottamuslukema. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2. Vähittäiskaupassa myynti on supistunut vielä edelliskuukausiin verrattuna. Myyntiodotus lähikuukausille on heikko. Varastot pysyivät lähellä edelliskuukauden tasoa, ja ovat yhä alle normaalina pidetyn tason. Vähittäiskaupan luottamus oli kesäkuussa neljänneksi heikointa EU-maista.

Aikasarjat heinäkuussa

Luottamusindikaattorin päätulokset heinäkuussa 2024