Teollisuuden luottamus nousi – muilla päätoimialoilla vaisumpaa

27.08.2024

Päätoimialoista teollisuuden luottamuksessa suunta ylöspäin, vähittäiskauppa selvässä laskussa.

”Yritysten luottamus ei vieläkään ole lähtenyt laajemmin vahvistumaan. Myönteistä on, että teollisuus on sivuuttanut selkeästi aallonpohjan ja luottamuksen nousu on jatkunut kesän yli. Myös palvelujen tilanne oli elokuun kyselyssä vakaa. Rakentamisen ja vähittäiskaupan suhdannetilanne oli sen sijaan huomattavan heikko”, EK:n pääekonomisti Penna Urrila sanoo.

Elinkeinoelämän luottamusindikaattorit elokuussa 2024

Päivitetty

Lähde: EK (Macrobond)

”Suomessa talouden luottamus on yhä EU-maiden heikoimpien joukossa. Vaikka joitain merkkejä paremmasta jo onkin, vahvempaa suhdannenousua joudutaan vielä odottamaan. Erityisesti kotimarkkinoista riippuvat toimialat – rakentaminen ja vähittäiskauppa –lähtevät loppuvuoteen heikosta tilanteesta”, Urrila toteaa.

Luottamusindikaattorin päätulokset ja aikasarjat

Teollisuudessa luottamusta mittaava saldolukema vahvistui elokuussa saldolukuun -8. Heinäkuun tarkistettu tulos oli kolme pistettä heikompi. Luottamusindikaattori on yhä selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon, joka on 0.

Rakentamisen luottamusta kuvaava saldoluku heikkeni hieman. Sen uusin lukema on -37 eli kolme pistettä heinäkuuta matalampi. Pitkän aikavälin keskiarvo on -8.

Palveluiden luottamus pysyi elokuussa lähes ennallaan, Luottamusindikaattorin saldoluku oli 0, kun edelliskuussa se oli +1. Palvelualojen indikaattorin pitkän aikavälin keskiarvo on +11.

Vähittäiskaupassa luottamus laski elokuussa selvästi. Uusin indikaattorilukema on -18, kun heinäkuun tarkistettu luku oli -11. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2.

Aikasarjat elokuussa

Luottamusin­di­kaattorin päätulokset elokuussa 2024