Susanna Blomqvist, Saintex: ”Isän luottamus nosti minut yrittäjäksi”
Nuori yrittäjä Susanna Blomqvist on pistänyt vuosikymmenen aikana tuulemaan, kun hän toi heijastintehtaalle design-ajattelun ja innovoi tuotteen uusiksi. Miten kaikki alkoi, mistä sait rohkeuden?
Susanna Blomqvistin haastattelu on ensimmäinen osa juttusarjassa, jossa esittelemme ihmisiä EK:n jäsenyritysten takana.
Olit kolmekymppinen pankkialan uraohjus, kun hyppäsit kaikkien yllätykseksi pieneen heijastintehtaaseen. Mistä tämä käänne tuli?
Täysin puun takaa! Olin rahoitusalalla kuin kala vedessä, kun yhtenä päivänä vuonna 2003 isäni Pekka Sankamo pyysi puheilleen: ”Ryhdy nyt Susanna oikeisiin hommiin ja tule meille Saintexiin!”.
Kyllä siinä hetken nikottelin, mutta uteliaisuus voitti… Niin lähdin isän yrittäjäoppiin. Nopeasti Saintexistä kehittyikin oikea perheyritys, kun myös mieheni Ben Blomqvist tuli tiimiin ja äitikin auttoi toimistolla.
Saintexin kulunut vuosikymmen on ollut rohkeiden mullistusten aikaa. Eikö missään vaiheessa ole tullut korkean paikan kammoa?
Kyllä silloin hirvitti, kun päävastuu siirtyi minulle vuonna 2010. Sukupolvenvaihdoksen myötä minusta tuli toimitusjohtaja ja osakas. Pelotti, kuinka selviän, kun koko paketti kaatuu niskaan…
Nousin kuitenkin nopeasti jaloilleni, kun isän luottamus oli niin rikkumaton: ”Kyllä Suski pärjää!”. Katselin myös ympärilleni ja tajusin, mitä huipputyyppejä minulla oli yrityksessä rinnallani. Päätin tehdä kaikkeni, jotta he pääsisivät antamaan parhaan osaamisensa firman hyväksi.
Kuinka design tuli taloonne?
Olin hiljattain tullut Saintexiin, kun havahduimme asiakkaan kanssa siihen, että ”kaikki heijastimet ovat pankkien logoja”. Tottahan se silloin oli.
Niinpä päätin rakentaa logotuotteiden rinnalle innovatiiviseen designiin perustuvan tuotelinjan. Tämä on ollut yksi tärkeimmistä päätöksistä, joilla Saintex on päässyt etenemään nykyiseen asemaansa.
Vuosien varrella olemme saaneet talliimme eturivin suunnittelijoita Paola Suhosesta Eero Aarnioon ja uuden sukupolven nouseviin tähtiin kuten Saanaan & Olliin. Unikko- ja Sulka-heijastimet ovat jo klassikoita, mutta niiden rinnalla on tuotettu tuhansia muita.
Olen ylpeä siitä, että heijastimesta on tullut paljon enemmän kuin käytännöllinen turvallisuustuote – se on kantajansa tyyliä ja persoonaa heijastava asuste, jota tuskin maltetaan kesäkaudeksikaan riisua.
Mikä sinua innostaa juuri nyt Saintexissä? Mitä uutta on työn alla?
Paljon ja isoja asioita! Olen koko sydämestäni paneutunut Lean-menetelmään. Virtaviivaistamme ja selkiytämme tuotantoprosesseja nyt koko porukan voimin.
Olemme tuomassa heijastimiin myös uutta älyteknologiaa: heijastimen avulla kännykän ruudulle aktivoidaan asiakasyrityksen haluamaa mediasisältöä. Näin heijastin on jälleen kerran ”luotu uudelleen”, kun siitä on tullut markkinointikanava. Saintexin rooli palveluyrityksenä taas on laajentunut, kun tarjoamme asiakkaalle avaimet käteen -ratkaisuja myös mediasisältöjen osalta!
Toimit aktiivisesti EK:n Yrittäjävaltuuskunnassa ja vaikutat sen kautta mm. työelämäkysymyksissä. Millaista on olla yrittäjänä Suomessa?
Kyllä raskas byrokratia syö tosi paljon siitä resurssista, mikä pitäisi voida käyttää pääasiaan eli bisneksen tekemiseen ja kasvun luomiseen. Ylipäänsä julkisen sektorin koneisto on saanut mittakaavan, joka käy yli voimien.
Puhutaan kyllä paljon sääntelytalkoista ja sujuvoittamisesta, mutta siinä pitäisi saada ihan toisenlainen vauhti päälle! Vatvominen pitäisi lopettaa ja siirtyä lillukanvarsista ison kuvan rohkeaan uudistamiseen.
Toimintaympäristöä pitäisi kehittää yhä rivakasti kuin markkina kehittyy ja kilpailu kiristyy. Muuten suomalaiset jäävät joka askeleella kansainvälisistä verrokkiyrityksistä jälkeen.
Tiesitkö heijastimen tarinan?
Heijastin on suomalainen keksintö, jonka isä on pertteliläinen maanvieliljä Arvi Lehti. Jalankulkuheijastin on Pohjoismaissa yleinen, mutta muualla vielä kuriositeetti. Suomessa vietetään jopa heijastinpäivää 1.10. Olethan sinä varustautunut pimeää vuodenaikaa varten?
Valokuvat: Henrik Kettunen