Teknologiayhtiö twoday haluaa tehdä monimutkaisesta maailmasta yksinkertaisemman

23.01.2025

Kasvu on ollut toimitusjohtaja Petri Lillbergin tavoite alusta saakka. Aina siitä lähtien kun twoday Oy:n Suomen yksikkö muodostui kymmenen vuotta sitten yrityskaupan myötä. Vain riittävästi kasvamalla voi it-alalla menestyä, kertoo Lillberg Kasvun tekijät -sarjan haastattelussa.

– Riittävä koko takaa sen, että voimme olla luotettava strateginen kumppani suomalaisille suuryrityksille. Kymmenessä vuodessa olemme päässeet siihen tilanteeseen.

Kun twoday aloitti Suomessa, työntekijöitä oli 30 ja nyt noin 800. twodayn Suomen yksikkö toimii Suomen markkinoilla, mutta asiakkaat ovat globaaleja suomalaisia suuryrityksiä sekä suuria julkisen sektorin toimijoita. Sisaryhtiöt toimivat Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Liettuassa.

Konsultointiyhtiö auttaa asiakkaitaan kasvamaan ja lisäämään tehokkuutta digitaalisella transformaatiolla. Päätoimialueita on kolme: datan ja tekoälyn hallinta ja käyttö, liiketoimintasovelluksien kehittäminen palveluprosesseja, myyntiä ja markkinointia varten ja räätälöity sovelluskehitys asiakkaiden tarpeisiin.

twoday auttaa asiakasyrityksiä hallitsemaan dataa ja hyödyntämään sitä päätöksenteossaan. Paljon tehdään yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa: asiakasyritys saattaa haluta tukea kansainvälisen teknologia-alustan, kuten Microsoftin, palveluiden käyttöönottoon.

Tyytyväinen henkilöstö ruokkii positiivista kierrettä

Kasvu ruokkii positiivisuuden kierrettä, joka mahdollistaa lisää kasvua. Konsultointimaailma on työvoimavaltainen ala ja twodayllakin henkilöstön hyvinvointi otetaan tosissaan. Vastuullisuus laajasti ottaen on yksi kilpailuetu ja osa twodayn arvoja ja kulttuuria. Myös henkilöstö kokee vastuullisuusasiat tärkeiksi ja siihen panostetaan. Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö on konsulttiyrityksen paras kilpailuetu ja ykkösasia myös twodaylle. twoday on organisaatio, johon kaikki saavat tulla sellaisena kuin ovat. Jokaista henkilöä ja hänen osaamistaan arvostetaan. twoday on myös hyvin kansainvälinen organisaatio, jossa työskentelee iso joukko eri kansallisuuksia.

– Kasvuyhtiössä työntekijät saavat uusia mahdollisuuksia ja pääsevät kehittymään työssään. Meillä henkilöstön kannustaminen ja osaamisen kehittymisen mahdollistaminen on osa dna:ta. Hyvinvoiva henkilöstö näkyy asiakkaille ja se ruokkii lisää toimeksiantoja ja uusia asiakkuuksia.

Lillbergin mukaan twoday on onnistunut kasvamaan erityisesti hyvän henkilöstön avulla.

– Ensimmäinen asia, joka asiakkaalle näkyy, on henkilöstö. Täytyy onnistua houkuttelemaan parhaat osaajat ja myös saada heidät pidettyä. Tyytyväinen työntekijä on yrityksen paras mainelähettiläs.

Toiseksi asiakkaalle annetut lupaukset täytyy aina lunastaa. Kun sen tekee joka kerta, maine kasvaa ja toimeksiannot lisääntyvät ja uudet yritykset kiinnostuvat. Lisäksi kasvua on nopeutettu tekemällä yritysostoja. Kymmenen vuoden aikana twoday on ostanut 14 suomalaista toimijaa ja siten pystynyt laajentamaan tarjontaansa ja osaamistaan.

Pyri alasi parhaaksi

Vinkkinä muille pk-yrityksille Lillberg antaa keskittymisen sellaisiin tuotteisiin tai palveluihin ja sellaiseen markkinaan, jossa voit kehittyä yhdeksi alan parhaista.

– Kasvu tulee onnistumisten kautta. Positiivinen kierre on se mihin pitää päästä. Kun saa nimeä laadukkaana toimijana ja työnantajana se ruokkii onnistumisia tulevaisuudessa.

Kymmenen vuoden aikana kasvu on ollut kunnioitettavan reipasta, mutta twoday ei aio pysähtyä tähän. Kasvu on edelleen tavoitteena.

– Olemme kasvuyhtiö jatkossakin. Keskitymme entistä enemmän avainasiakkaisiin ja tiettyihin toimialoihin ja isompiin asiakkaisiin, mutta tarkoitus on siinä sektorissa kasvaa kovaa.

Petri Lillbergin vinkit kasvuhaluisille yrityksille

  1. Houkuttele ja pidä parhaat osaajat. Tyytyväinen ja osaava henkilöstö on yrityksen paras kilpailuetu.
  2. Lunasta asiakkaalle annetut lupaukset. Tämä kasvattaa mainetta ja lisää toimeksiantoja sekä uusia asiakkuuksia.
  3. Keskity avainasiakkaisiin ja tiettyihin toimialoihin, joissa yritys voi kehittyä yhdeksi alan parhaista.
  4. Kasvu tulee onnistumisten kautta. Positiivinen kierre on se mihin pitää päästä. Kun saa nimeä laadukkaana toimijana ja työnantajana se ruokkii onnistumisia tulevaisuudessa.
twoday Oy
  • Vahvasti kasvava täyden palvelun teknologiayhtiö.
  • Henkilöstö 800 eri alojen asiantuntijaa ympäri Suomea.
  • Liikevaihto Suomessa vuonna 2023 oli 92M€ ja liikevoitto 16%.
  • Tukee asiakkaitaan digitaalisessa muutoksessa, datan ja tekoälyn hyödyntämisessä, liiketoimintasovelluksissa, digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja sekä käyttäjälähtöisessä ohjelmistokehityksessä.
  • Osa twoday-ryhmää, joka on Pohjoismaiden johtava data- ja AI -ratkaisuja, räätälöityä ohjelmistokehitystä sekä liiketoimintasovelluksia tarjoava yritys.
  • twoday on EK:n jäsenliitto Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyritys.