Uusi sähköinen palvelu osakeyhtiöille ja asunto-osakeyhtiöille

22.09.2014

Keskeiset muutokset vastuuhenkilöissä voi nyt ilmoittaa suoraan netissä.

Patentti- ja rekisterihallitus on avannut yhdessä Verohallinnon kanssa uuden sähköisen palvelun: osakeyhtiöt ja asunto-osakeyhtiöt voivat nyt ilmoittaa keskeiset vastuuhenkilömuutokset verkossa.

Uudessa palvelussa voi ilmoittaa kaupparekisteriin muutokset hallitusta, toimitusjohtajaa, isännöitsijää, edustamiseen oikeutettuja, prokuristeja ja tilintarkastajia koskevissa tiedoissa. Lisäksi voi tehdä muutokset arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin.

Palvelua voivat käyttää osakeyhtiön ja asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsenet, toimitusjohtajat tai isännöitsijät sekä yhtiön asiamiehet, kuten tilitoimistot ja asianajotoimistot. Siinä tarkistetaan kaikki pakolliset tiedot henkilöistä ja yhtiöstä, mikä nopeuttaa ilmoituksen käsittelyä. Ennen ilmoituksen hyväksyntää varmistetaan myös, että kaikki tarvittavat asiakirjat on liitetty mukaan.

Palveluun kirjautuvalla henkilöllä täytyy olla suomalainen henkilötunnus ja verkkopankkitunnukset. Myös muutosilmoituksen allekirjoittaminen sähköisesti vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja verkkopankkitunnukset. Vastuuhenkilöiden ilmoittaminen kaupparekisteriin verkossa on edullisempaa kuin paperi-ilmoituksella, josta menee 45 euron lisämaksu.

Sähköisesti voi myös perustaa osakeyhtiön sekä ilmoittaa yritysten osoite- ja yhteystietomuutokset.

Tutustu uuteen palveluun, joka kuuluu yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ:n asiointipalveluihin.

Kuva: Lucian Milasan / 123rf.com