EK:n lausunto jakeluasemien turvallisuus- ja valvontasääntelyn uudistamista koskevasta ehdotusluonnoksesta​

Työ- ja elinkeinoministeriö | 6.6.2025 | VN/12126/2020

 

Kiitämme lausuntomahdollisuudesta. 

Viittaamme tarkemmin lausuttavan asian kannalta keskeisten toimialaliittojemme Kaupan Liiton ja Teknisen Kaupan Liiton yhteiseen lausuntoon sekä Kemianteollisuuden lausuntoon. Kannatamme niissä todettuja seikkoja ja korostamme erityisesti seuraavia: 

Koko maan kattava polttoaineiden jakeluverkko on keskeinen sekä kuljetusten toimivuudelle että maan huoltovarmuudelle yleisemminkin.  

Jakeluasemia koskeviin teknistä turvallisuutta koskeviin asetustason säädöksiin tarvitaan uudistuksia mahdollistamaan ja tukemaan toiminnan teknistä kehitystä. Huomioiden kuitenkin nyt valmisteltavien muutosten suuri merkitys edustamiemme toimialojen yrityksille, mm. kaupan alalle, olisi ollut hyvä, että toimialan edustajat olisivat olleet mukana valmistelussa alusta lähtien. 

Koska ehdotetun mukaisesti jakeluasemat vertautuisivat jatkossa teollisuuslaitoksen tavoin toimivaan yksikköön, jakelutoiminnalle aiheutuisi muutoksista väistämättä lisäkustannuksia ja myös hallinnollinen taakka kasvaisi. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että turvallisuusvaatimuksissa jakeluasemille huomioidaan toiminnan erityispiirteet verrattuna teollisuuslaitokseen riskiperusteisesti. Vaatimusten mitoituksen on oltava riskiin nähden tarkoituksenmukaista. Parhaiten tämä toteutuu, kun lupaharkinnassa kunkin kohteen tilanne tarkastellaan tapauskohtaisesti.  

Kannatamme ehdotusta, että vähittäismyymälän tai useamman vähittäismyymälän muodostamaa kauppakeskuksen harjoittamaa vaarallisten kemikaalien varastointia pidettäisiin jatkossakin aina laajuudeltaan vähäisenä, ja että asia kirjataan asetukseen ehdotetulla tavalla.  

Samoin pidämme perusteltuna, että jakeluaseman määritelmää muutetaan siltä osin, että autopesula- ja huoltotoiminta sekä kaasupullojen myynti eivät kuuluisi jakeluaseman määritelmään. Määritelmästä poistettavien toimintojen turvallisuus on katettavissa lainsäädännön puitteissa muutoin, myös varsinaisen polttoainejakelutoiminnan läheisyydessä. 

Ehdotuksessa käytetyt käsitteet ja määritelmät tulisi vielä käydä läpi ja varmistaa, että niitä käytetään esityksessä mahdollisimman yhdenmukaisesti suhteessa muuhun lainsäädäntöön.  

Vuotojen ja sammutusjätevesien hallintaa koskevien vaatimusten tulee perustua todellisiin riskeihin ja vaadittavien toimenpiteiden olla oikein mitoitettuja ja kohtuullisia niin uusille jakeluasemille kuin tehtäessä toiminnassa oleville asemille teknisiä parannuksia. Kannatamme Kaupan Liiton ja Teknisen Kaupan Liiton ehdotusta pelastuslaitosten liikuteltavan kaluston käyttämisestä täydentämään jakeluasemien omaa, perustasoista hallintajärjestelmää ja -kalustoa.  

Esityksen vaikutusarviointi yrityksiin liittyvien vaikutusten osalta tulisi jatkovalmistelussa vielä parantaa. Nyt esitetty vaikutustenarviointi ei mielestämme tällaisenaan täytä hyvän lainvalmistelun vaatimuksia.  

 Muutosten osalta on myös varmistettava, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontaresurssit ovat riittävät muuttuneisiin tarpeisiin nähden. Koska asiat ovat monimutkaisia ja teknisiä, toivomme, että valvonnan kohdeyrityksille järjestettäisiin asiasta koulutusta ja asiasta valmisteltaisiin ohjeistusta toimijoiden käyttöön.  

Lausuntopalvelu