EK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle perintö- ja lahjaverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Valtiovarainministeriö | VN/13239/2025 | 19.6.2025
Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiittää lausuntopyynnöstä tässä asiassa ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan perintö- ja lahjaverotusta kevennettäväksi korottamalla verotettavan perintöosuuden alarajaa 20 000 eurosta 30 000 euroon ja verotettavan lahjan alarajaa 5 000 eurosta 7 500 euroon. EK kannattaa esitettyjä muutoksia.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös PerVL 55 §:n muuttamista siten, että myös alaikäinen perinnönsaaja voisi olla oikeutettu sukupolvenvaihdoshuojennukseen. Säännöksessä edellytetyksi yritystoiminnan jatkamiseksi katsottaisiin myös alaikäisen perinnönsaajan edunvalvojan osakeyhtiössä jatkama yritystoiminta.
Muutos on erittäin kannatettava ja tarpeellinen korjaus korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjaratkaisussa KHO 2015:166 muodostuneeseen inhimillisesti katsoen kohtuuttomaan oikeustilaan, jossa sukupolvenvaihdoshuojennus on jäänyt kategorisesti soveltamatta silloin, kun perinnönsaaja on alaikäinen.
EK kiinnittää huomiota ehdotetun muutoksen voimaantulosäännökseen, jonka mukaan alaikäinen perinnönsaaja voi olla uusien säännösten mukaisesti oikeutettu sukupolvenvaihdoshuojennukseen vain, jos perintöverovelvollisuus on syntynyt (eli perinnönjättäjä kuollut) lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen. Kohtuuttomien yksittäistapausten välttämiseksi voisi olla aiheellista harkita ehdotetun uuden säännöksen saattamista voimaan siten, että sitä voitaisiin soveltaa, jos perintöverotus toimitetaan lain voimaantulon jälkeen. Tällöin ehdotettu korjaus voisi soveltamisedellytysten täyttyessä tulla sovellettavaksi lain voimaantulon jälkeen toimitettavassa perintöverotuksessa silloinkin, kun perinnönjättäjän kuolemantapaus on sattunut jo ennen lain voimaantuloa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan perintöverolle maksettavan viivästyskoron alentamista. Nykyisellään korko on Suomen Pankin vahvistama viitekorko lisättynä 3,5 prosenttiyksiköllä. Ehdotettu uusi korko on viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä. EK kannattaa ehdotettua muutosta. Se helpottaa osaltaan perintöveron rahoittamisen ongelmaa niissä tilanteissa, joissa perintönä saatu omaisuus on muuta kuin rahaa ja eri syistä vaikeasti realisoitavissa.
Jatkossa vastaava maksuaika tulee laajentaa myös lahjaverotukseen, mikä voisi merkittävästikin helpottaa lahjaveron rahoittamista erilaisissa yritysten omistajanvaihdostilanteissa. Myös korkoa tulisi pyrkiä edelleen alentamaan nyt ehdotetusta tasosta.
Tavanomaisen koti-irtaimiston perintö- ja lahjaverotuksessa verovapaata määrää ehdotetaan korotettavaksi 4 000 eurosta 7 500 euroon. Korotusta perustellaan muun ohessa sillä, että verovapaata määrää on
tarkistettu viimeksi vuonna 2008. Myös tämä muutos on kannatettava.
EK huomauttaa kuitenkin, että verojärjestelmässämme on koti-irtaimistoa koskeva erityinen verovapaussäännös myös tuloverolain 48 §:n 1 momentin 2 kohdassa, jonka mukaan tavanomaisen koti-irtaimiston luovutuksesta saadut luovutusvoitot ovat verovapaita 5 000 euroon saakka vuosittain. Tämä verovapaa määrä oli vuoteen 2001 saakka 30 000 markkaa (5 045 euroa), eikä siihen siis ole tehty indeksitarkistusta tällä vuosituhannella lainkaan. Johdonmukaista olisi nyt samassa yhteydessä tarkistaa myös tuloverolain koti-irtaimistoa koskeva verovapaa määrä 7 500 euroon.
Muilta osin EK:lla ei ole asiassa lausuttavaa.