EK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sakon ja muiden omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi

Oikeusministeriö | 20.5.2024 | VN/10633/2021

Yleisesti esityksestä

Kiitämme lausuntomahdollisuudesta.

Esityksen tavoitteena on mm. selkeyttää, yhtenäistää ja yksinkertaistaa täytäntöönpanomenettelyitä ja näiden yhteisvaikutuksena karsia monimutkaisuutta ja manuaalisuutta sekä tukea digitalisaatiota. Kannatamme esityksen tavoitteita.

Oikeushallinto on kärsinyt jo pitkään resurssipulasta, josta kaikki oikeushallinnon palveluita käyttävät ovat kärsineet. On erittäin kannatettavaa, jos esitetyt muutokset hyväksytyiksi tultuaan johtavat siihen, että oikeushallinnon resursseja voidaan kohdistaa muihin tehtäviin ja nopeuttaa sitä kautta kohtuuttoman pitkiksi venyneitä käsittelyaikoja.

Kannatamme luonnoksessa esitettyjä muutoksia lähes kaikilta osin. Yhden täytäntöönpanosta huolehtivan viranomaisen lähtökohtainen malli on perusteltu. Esitetyt poikkeukset pääsääntöön vaikuttavat perustelluilta ja niistä on esitetyn mukaisesti tarpeen säätää tyhjentävästi lailla. Kun toimivaltajako poikkeuksienkin osalta esim. itseperintätapauksissa on selkeä, myös turhista ilmoituksista toisille viranomaisille voidaan näissä tapauksissa luopua.

Seuraamusten täytäntöönpanokelpoisuuden osalta ehdotetaan mm., että myös hallinnollisten seuraamusmaksujen osalta pääsääntö jatkossa olisi, että ne ovat täytäntöönpantavissa vasta lainvoimaisina. Tämä on myös yritysten kannalta erittäin kannatettavaa ja perusteltua. Yritysten osalta seuraamusmaksujen suuruus voi myös olla huomattava, mikä sekin puoltaa muutosta. Samoin on kannatettavaa ja perusteltua se, ettei rangaistuksen luonteisista hallinnollisista seuraamusmaksuista enää jatkossa perittäisi viivästyskorkoa, kuten ei peritä muistakaan rahamääräisistä rangaistuksista.  Edelleen maksuvelvollisten, myös yritysten kannalta olisi erinomaista, jos jatkossa Oikeusrekisterikeskuksen päätöksistä olisi valitusmahdollisuus ja nykykäytäntöön tulisi joustoa ja yksinkertaisempi menettely lyhyen, kolmen kuukauden maksuajan saamiseksi.

Lausumme lisäksi erikseen sakon muuntorangaistuksen määräämistä koskevista muutosehdotusta ao. kohdassa jäljempänä.

Sakon muuntorangaistuksen määräämistä koskevista muutosehdotuksista

Joiltain osin jatkovalmistelussa olisi vielä hyvä harkita vaihtoehtoisia ratkaisuja. Tällainen voisi olla esimerkiksi sakon muuntorangaistuksen määräämismenettelyn yksinkertaistaminen. Viittaamme tältä osin Syyttäjälaitoksen lausuntopalvelussa antamaan lausuntoon esityksestä, jossa on hyvin kuvattu nykymenettelyn haasteita ja perusteltu muutoksen tarvetta sekä esitetty kolme vaihtoehtoista tapaa yksinkertaistaa ja tehostaa menettelyä nykyisestä. Toivomme, että ne otetaan jatkovalmistelussa huomioon. Toteamme, että myös Helsingin käräjäoikeus on lausunnossaan asettunut esitettyä pidemmälle menevien muutosten kannalle.

Viittaamme myös jäsenyhdistyksemme Kaupan Liitto ry:n antamassa lausunnossa esitettyihin näkökohtiin. Olemme niistä samaa mieltä

Lausuntopalvelu