EK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi tuloverolain sekä eräiden muiden verolakien muuttamisesta

Valtiovarainministeriö | 15.11.2024 | VN/13008/2024

Elinkeinoelämän keskusliitto EK kiittää lausuntopyynnöstä tässä asiassa ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Eläkesäästämisen verovähennysoikeuden poistaminen

EK vastustaa yksilöllisten eläkevakuutusten ja pitkäaikaissäästämissopimusten sekä ryhmäeläkkeiden omien maksuosuuksien verovähennysoikeuden poistamista.

EK yhtyy esitysluonnoksessa esitettyyn arvioon, että ehdotetuilla veronkiristyksillä on merkittäviä dynaamisia vaikutuksia: kuten luonnoksessa todetaan, veronkiristysten johdosta verovelvolliset käyttäisivät aiemmin eläkevakuutukseen käyttämänsä varat jatkossa suurelta osin kulutukseen tai siirtyisivät säästämään ne muihin sijoitustuotteisiin.

Kuten esitysluonnoksessa edelleen todetaan, vähennysoikeuden poistaminen johtaa siihen, että eläkesäästämiseen käytettävissä olevat varat pienenevät, vaikka kaikki nykyiset eläkesäästäjät sijoittaisivat aiemmin eläkesäästämiseen käytetyt varat muihin vaihtoehtoisiin sijoitustuotteisiin. Tämä johtuu siitä, että verovähennyksen poistaminen vähentää säästöihin käytettävissä olevaa rahamäärää, mikä pitkällä aikavälillä pienentää eläkesäästöpääomaa ja siten eläkkeen aikaisia tuloja.

Esitysluonnoksessa on perusteellisesti arvioitu esimerkiksi ehdotetun veronkiristyksen alueellisia vaikutuksia, mutta ei kuitenkaan ehdotetun toimen pääasiallisen seurauksen, eli eläkesäästäjien tulevaisuudessa saamien eläkkeen aikaisten tulojen pienentymisen erilaisia vaikutuksia. Tältä osin luonnosta tulisi täydentää.

EK katsoo, että ehdotettujen, eläkesäästämistä voimakkaasti vähentävien veronkiristysten sijaan vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen tulisi enemminkin kannustaa nykyistä voimakkaammin.

Muilta osin EK yhtyy Finanssiala ry:n lausuntoon tässä asiassa.

Ennakonpidätyksen määrääminen suorituksen maksajalle

EK katsoo, että lainsäätäjän olisi perusteltua käyttää erityisen huolellista harkintaa silloin, kun lainsäädäntöteitse pyritään suoraan kumoamaan korkeimman oikeusasteen verovelvollisen eduksi tekemä laintulkinta. Luonnoksessa esitetyllä muutoksella oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettuun lakiin on tarkoitus muuttaa lainsäädäntöä siten, että korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa KHO 2024:36 vahvistettu, verovelvollisen kannalta aiempaa käytäntöä vähemmän ankara tulkinta ennakonpidätyksen määräämisestä kumottaisiin ja palattaisiin ko. ratkaisua edeltäneeseen oikeustilaan.

Lainmuutosta voidaan tässä tapauksessa kylläkin perustella verotarkastusmenettelyn tehokkuudella ja hallinnollisella yksinkertaisuudella, kun toimittamatta jääneen ennakonpidätyksen määräämisessä suorituksen maksajalle voitaisiin soveltaa kaavamaista 40 %:n verokantaa kunkin suorituksensaajan yksilöllisten veroprosenttien asemesta. Verohallinnon nykyiset pitkälle kehittyneet tietojärjestelmät ja automaatio huomioon ottaen on kyseenalaista, johtaako yksilöllisten veroprosenttien soveltaminen kuitenkaan enää nykyään kohtuuttomana pidettävään hallinnolliseen työhön Verohallinnolle.

Joka tapauksessa on varmistettava, että suorituksen maksajalle määrätty ennakonpidätys oikaistaan suorituksensaajan todellisen veroprosentin suuruiseksi viimeistään sen jälkeen, kun suorituksen saajalle on tehty suorituksesta verotuspäätös tai verotuksen oikaisu.

Perusteita ei sen sijaan ole sille seikalle, mihin korkein hallinto-oikeuskin kiinnitti ratkaisussaan huomiota, että veronkorotus ja viivästysseuraamukset jätettäisiin oikaisematta, eli ne määräytyisivät 40 %:n mukaan riippumatta siitä, kuinka suuri todellinen veroprosentti ja siten tosiasiallinen toimittamatta jätetty ennakonpidätys on ollut.

EK katsoo, että veronkorotuksen ja viivästysseuraamusten tulee olla suhteessa todellisen laiminlyönnin, eli tässä tapauksessa virheellisesti toimittamatta jätetyn ennakonpidätyksen suuruuteen. Siten luonnosta on muutettava siten, että itse ennakonpidätyksen määrän lisäksi myös veronkorotuksen ja viivästysseuraamusten määrä jatkossa oikaistaan vastaamaan todellisen veroprosentin mukaista oikaistua ennakonpidätystä.

Muilta osin EK:lla ei ole asiassa lausuttavaa.