Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi leipomotyölain 5 §:n kumoamisesta ja siihen liittyväksi laiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö | 20.5.2024 | VN/1194/2024

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoamme luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi leipomotyölain 5 §:n kumoamisesta ja siihen liittyväksi laiksi. Leipomotyölain 5 §:ssä säädetään yötyökorvauksista leipomoalalla. Lausuntonamme toteamme seuraavaa.

Kannatamme esitystä. Leipomotyölain 5 §:n ja sen myötä koko leipomotyölain kumoaminen on tarpeellista useasta syystä.

Yötyökorvauksen suuruus ei ensinnäkään ole sellainen asia, josta tulisi säätää laissa. Yötyöhön liittyvät työturvallisuusnäkökohdat otetaan huomioon yötyön teettämistä koskevissa muun muassa työaikalaissa säädetyissä rajoituksissa. Yötyöstä maksettava korvaus on sen sijaan tyypillisesti työehtosopimuksissa sovittu etuus, jonka suuruus voi vaihdella alasta ja olosuhteista riippuen.

Minkään muun alan yötyökorvauksista ei edellä mainitusta syystä ole säädetty laissa. Ei ole esitetty mitään syytä, miksi leipomotyö olisi muilla aloilla tehtävästä yötyöstä sillä tavoin poikkeavaa, että nimenomaan leipomotyössä olisi tarpeen säätää yötyökorvauksista laissa. Jo nykyään leipomotyön yötyökorvauksista on sovittu myös työehtosopimuksissa, joten lakisääteisen yötyökorvauksen kumoaminen ei käytännössä merkitse yötyökorvauksen lakkaamista.

Nykyinen yötyökorvausta leipomotyössä koskeva sääntely on lisäksi lakiteknisesti erittäin ongelmallinen. Leipomotyölaki on kumottu jo vuoden 1996 työaikalain säätämisen yhteydessä lain 5 §:ää lukuun ottamatta. Lain kumoaminen muutoin kuin yhden pykälän osalta on johtanut epäselvään tilanteeseen, jossa esimerkiksi lain soveltamisalaa koskeva pykälä ei periaatteessa ole ollut enää voimassa.

Kannatamme myös lainmuutoksen esitettyä voimaantuloajankohtaa 1.3.2025. Leipomotyölain kumoamisesta on kirjaus pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa, joten leipomotyölain todennäköinen kumoaminen on ollut tiedossa jo pitkään. Voimassa olevat työehtosopimukset päättyvät alkuvuoden 2025 aikana niillä aloilla, joissa leipomotyötä tehdään. Näin ollen työehtosopimusosapuolilla on mahdollisuus ottaa leipomotyölain kumoaminen huomioon uusissa työehtosopimuksissa ilman erityistä siirtymäaikaa.

Lausuntopalvelu