Jari Huovinen bloggaa: Tee-se-itse -meininki joutaisi jo romukoppaan
Suomessa on edelleen vallalla yksintekemisen kulttuuri, jossa asioita pähkäillään ja ongelmiin haetaan ratkaisuja tee-se-itse -menetelmien avulla.
Pienyritystoiminnassa tämä tarkoittaa usein sitä, että yrittäjä suunnittelee, kehittää ja toteuttaa yritystään ilman ulkopuolista apua tai hyvin pienen lähipiirin tukemana. Yrittäjät kun ovat tottuneet laittamaan itsensä likoon ja puskemaan läpi harmaan kiven. Vuoriakin siirretään, kun pakko on.
Aina yksin puurtaminen ei kuitenkaan riitä. Se voi päinvastoin johtaa yrittäjän ylikuormittumiseen, kehittämisorientaation hiipumiseen ja lopulta henkisesti raskaaseen selviytymistaisteluun yrityksen olemassaolosta. Uudistumiseen ja tulevaan kilpailukykyyn on entistä vaikeampi panostaa.
Yksin pärjäämisen kulttuuri istuu syvällä. Arjessa on kovin helppo unohtaa, että useimmilla ihmisillä on kuitenkin luontainen halu auttaa toista ihmistä. Apua siis yleensä saa, jos sitä vaan osaa tai uskaltaa pyytää.
Yksi teollisuusyrittäjä kertoi minulle taannoin tapauksesta, jossa hän oli pitkään pohtinut ratkaisua yrityksessään eteen tulleeseen haasteeseen. Aikansa ongelmaa pyöriteltyään ja pähkäiltyään yrittäjä pyysi sähköpostitse neuvoja kokeneemmalta yritysjohtajalta. Tämä reagoi viestiin viidessä minuutissa ja antoi vastauksen, joka aukaisi kaikki asian ympärille rakentuneet ajatuslukot ja mahdollisti jälleen toiminnassa etenemisen. Kuvaava esimerkki siitä, kuinka avunantaminen ei välttämättä vie juurikaan neuvojan aikaa, mutta avunsaajalle näillä neuvoilla voi olla erittäin suuri merkitys.
EK on mukana ”10 000 neuvonantajaa” -kampanjassa. Kampanja on kaikille avoin, eri organisaatioiden yhteiskampanja, jonka tavoitteena on lisätä neuvonantajien käyttöä suomalaisissa pk-yrityksissä. Lisätietoja kampanjasta löytyy osoitteesta: http://www.10000neuvonantajaa.fi/