Kuljetusalalle ei uusia rangaistuksia
Viennistä ja kaupasta riippuvaisen kuljetusalan ahdinko jatkuu, kun Suomen taloudessa ei ole luvassa pikaista käännettä parempaan. Logistiikkasektoria ei saa rangaista lisää uusilla veronkorotuksilla, lainsäädännön tiukennuksilla tai uusilla rasitteilla yrityksille.
Tuoreimmat suhdannekatsaukset kertovat, että Suomen talous matelee hyvin heiveröisenä seuraavina vuosina. Ylimääräisenä riskinä on, että Ukrainasta alkanut poliittinen kriisi voi viedä Euroopan ja Venäjän syvään talouskriisiin. Se iskisi suoraan Suomen talouteen ja vientiin. Logistiikka-ala, joka ei ole vieläkään toipunut vuonna 2008 finanssikriisistä käynnistyneestä taantumasta, olisi suurimpia kärsijöitä.
Toimialan näkökulmasta olisi nyt tärkeää puuttua siihen, miten sen toimintaedellytyksiä voitaisiin parantaa lainsäädännöllisillä ja taloudellisilla toimenpiteillä. Viime vuosina alaa on vain kuormitettu rikkidirektiivistä alkaen erilaisilla velvoitteilla ja veronkorotuksilla. Ajokorttiuudistuskin vaikeuttaa rekrytointia alalle jatkossa.
EU-vaalien ja ensi vuoden eduskuntavaalien lähestyessä toivoisin päättäjiltä enemmän ymmärtämystä alan haasteisiin. Voisivatko uudet EU-mepit pitää jatkossa suomalaisen kuljetussektorin puolta, ettei alan kilpailukykyä tai Suomen ulkomaankaupan mahdollisuuksia heikennetä uusilla direktiivimuutoksilla?
Logistiikka-ala ei aio olla marisija, mutta kohtuus kaikessa: kilpailukyvyn ja kannattavuuden turvaaminen ovat alan yrityksille ydinkysymyksiä, joilla on suuri merkitys myös koko Suomen kilpailukyvylle ja kansantaloudelle.
Kuljetusverkon kehittämistä puolustaa Suomen taloudessa meneillään oleva rakennemuutos, jossa valmistavasta teollisuudesta siirrytään kasvavaan kuluttajien verkkokauppaan. Logistiikkaan voi tulla huomattava kasvusykäys, jos EU:n ja USA:n vapaakauppasopimus toteutuu ja tavara alkaa virrata Eurooppaan ja Suomeen amerikkalaisella hintatasolla ilman tulleja.
Jani Jolkkonen
johtaja
Itella Logistiikka