Mikko Räsänen: Yhden luukun malli nopeuttaisi asettautumista Suomeen

Kansainväliseen rekrytointiin, oleskeluluvan hakemiseen ja maahan asettautumiseen liittyvät eri vaiheet eri viranomaisten kanssa ovat liian monimutkainen kokonaisuus, jossa yritysten ja työhön tulevien asiakasnäkökulma helposti unohtuu. Siksi on erinomaista, että työ- ja elinkeinoministeriö on uutisoinut käynnistävänsä hankkeen sujuvamman asiointipolun luomisesta Suomeen töihin tuleville.

On ilahduttavaa, että selvityksessä tarkastellaan koko muuttopolkua aina rekrytoinnista ja kiinnostumisesta työhön tulosta asettautumiseen saakka. Prosessin selkeyttäminen ja yhden luukun mallin edistäminen auttaisivat poistamaan turhia byrokratian esteitä ja vähentäisivät viranomaisten, työnantajien ja muuttajien hallinnollista taakkaa.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun oleskelulupaprosessin sujuvoittamista selvitetään. TEM julkaisi ns. Pullonkaularaportin vuonna 2018, jonka perusteella on tehty monia parannuksia. Myöhemmin Virtual Finland -hankkeessa (2021-2024) selvitettiin laajan digitaalisen palveluinfrastruktuurin rakentamista

Onkin toivottavaa, ministeriön selvitystyö johtaa ripeästi tuloksiin. Se edellyttänee muutoksia lainsäädäntöön ja toimintatapoihin sekä tietysti rahoitusta. Mitä sujuvammin osaajat pääsevät töihin ja arki rullaa heti alusta lähtien, sitä paremmat mahdollisuudet Suomella on menestyä kansainvälisessä kilpailussa tarvitsemistaan työntekijöistä.

Suomi tunnetaan maailmalla yhtenä parhaista digitaalisten viranomaispalveluiden tarjoajista. Eri viranomaisissa asiointia ja niiden sisäistä toimintaa onkin pystytty automatisoimaan ja sujuvoittamaan merkittävästi. Eikö tämä onnistuisi myös ulkomaalaisten osaajien asioinnissa?