Tiina Haapasalo: Päästökauppatulot ohjattava puhtaan liikenteen vauhdittamiseen
Liikenteen päästökauppa tuottaa yrityksille huomattavia kustannuksia. Sen sijaan Suomen valtio on saamapuolella, koska sille tuloutetaan vuosittain satojen miljoonien eurojen arvosta päästökauppatuoja. Puoliväliriihestä tarvitaan lähtölaukaus sille, että liikenteen päästökauppatulot saadaan käytettyä liikennesektorin hyväksi.
EU:n päästökauppa laajenee meri- ja lentoliikenteen lisäksi tieliikenteeseen. Päästökaupalla huomattava kustannusvaikutus, sillä siitä koituu Suomen liikenteelle yli miljardin euron vuosittaiset lisäkustannukset. Bensan hinta nousee arviolta 16 snt/l ja dieselin 11 snt/l. Meri- ja lentoliikenteen lippujen ja rahtien hinnat nousevat.
Liikennekustannusten nousu heijastuu laajasti koko talouteen, ulkomaankaupan rinnalla kotimarkkinayrityksiin ja matkailuun. Samoin kustannusnousu vaikuttaa kotitalouksien työssäkäyntiin, palvelujen käyttöön sekä ostovoimaan kaiken kaikkiaan.
Samaan aikaan päästökauppatuloja palautuu valtiolle sadoilla miljoonilla euroilla. Tieliikenteestä tulee valtiolle päästökauppatuloja vuosittain noin 300 miljoonaa euroa, lentoliikenteestä 45 miljoonaa euroa ja meriliikenteestä arvioilta 100 miljoonaa euroa.
Nyt Suomen on päätettävä, miten nämä merkittävät euromäärät käytetään. Vastaus on ilmiselvä: päästökauppatulot tulee käyttää samaisen sektorin hyväksi, joka päästöoikeudet on myös maksanut.
Riskinä on, että päästökauppatulot päädytään käyttämään sekalaisella tavalla valtionbudjetin tilkkeeksi. Sitä emme Suomelle halua. Eikä se ole myöskään EU:n tahtotila – se haluaa jäsenmaiden käyttävät varat liikenteen vihreän siirtymän edistämiseen.
Elinkeinoelämä toivoo puolivälinriihestä päätöstä, jolla käynnistetään valmistelu liikenteen päästökauppatulojen kohdentamiseksi puhtaan siirtymän vauhdittamiseen ja liikennekustannusten alentamiseen.
Liikenteen päästökauppatulot voidaan kohdentaa esimerkiksi kestävien polttoaineiden tuotanto- ja jakeluinfran kehittämiseen tie-, meri- ja lentoliikenteessä. Kestävien polttoaineiden yleistyminen edellyttää hyvää saatavuutta ja hintaeron kaventumista verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Satojen miljoonien päästökauppatulot tarjoavat tähän tulolähteen ilman tarvetta lisäveroihin tai -velkaan.